tisdag 23 september 2014

Tematrio: 1, 2, 3, på det fjärde ska det ske, på det femte...

I Lyrans tematrio den här veckan tipsas det om böcker med räkneord. Lyran själv nämner den fantastiskt bra 1984, mina tips är inte lika klassiska, men fick av någon outgrundlig anledning för mig att alla skulle ha siffran 5 med  :)

  • High Five av Janet Evanovich: Här finns en hel serie glad-deckare om 21 böcker med räkneord i titlarna, i nummer fem går bounty hunter-karriären sådär för Stephanie Plum och hon skaffar sig extrajobb som inte alltid går sådär jättebra och ibland är rent livsfarliga.
  • The Fall of Five av Pittacus Lore: Den fjärde boken om hur nio ungdomar från planeten Lorien kämpar mot mogadorierna som förstört deras planet och som nu vänt blickarna mot jorden. Inte världens bästa och mest logiska sci-fi, men jösses vad fast man blir när man läser.
  • Den sista får bli Den femte vågen av Rick Yancey även om det kanske egentligen är ett ordningstal... Om när jorden blir attackerad av utomjordingar som iscensatt katastrofer (ingen el, fågelburen pest etc.) och när den femte katastrofen inleds finns inte många människor kvar. De som finns vågar dessutom inte lita på varandra...

18 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Jag önskar att någon kunde översätta Janet Evanovichs böcker om Stephanie Plum, de låter så roliga, men jag orkar inte läsa på engelska just nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. De finns översatta ganska långt in i serien, däremot verkar de inte finnas till salu just nu, men biblioteket kanske... Den första heter Lovligt byte.

      Radera
  3. Den enda jag hört talas om är Den femte vågen, men jag har inte läst den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte om den! Skrämmande utomjordingar som inte överhuvud taget inte är intresserade av att få kontakt med oss... De vill bara att vi försvinner.

      Radera
  4. Den femte vågen har jag, men tyvärr oläst.

    SvaraRadera
  5. Den femte vågen verkar vara en bok för mig. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte mycket om den, lite underväldigande slut, men man får ju inte alltid allt... Andra delen på g nu :)

      Radera
  6. Jag har inte läst någon av dessa, så nu fick jag nya tips :)

    SvaraRadera
  7. den femte vågen började jag läsa men fastnad totalt. Sedan fick jag lämna tillbaka den till bibblan då det var någon annan som ville läsa den. Sen har jag inte tagit tag i den igen. Kanske borde göra det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte om den, men så är det min typ av bok också :) Slutet var väl lite sådär, men ser ändå fram emot att få läsa fortsättningen.

      Radera
  8. Snyggt tema i temat :) Jag har inte läst någon av dessa, även om jag har varit lite sugen på Den femte vågen till och ifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte Den femte vågen var bra, särskilt med att utomjordingarna inte alls var intresserade av att knyta några band, det var inte därför de kom... Slutade inte lika bra däremot, men ser ändå fram mot fortsättningen.

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)