måndag 9 december 2013

The Fall of Five: Historien om Lorien fortsätter

The Fall of Five
Bild lånad från adlibris
The Fall of Five av Pittacus Lore är den fjärde delen om de loriska ungdomarna som fått lämna sin ödelagda planet för att söka skydd på jorden. Ytterligare en i gänget, nummer fem, ansluter sig och det blir en ganska trevande start där ingen i det gamla gänget egentligen tycker om honom.

Omdöme: Den här serien är inte världens bästa sci-fi, men nu när jag plockar upp den här delen några månader efter jag läst ut den tredje delen så slås jag av hur väldigt snabbläst den är. Det är lätt att fångas av deras problem och det är inte många långsamma stunder. Det bästa i den här boken tyckte jag var att man fick lite mer insikt i mogadoriernas samhälle.

Mitt största problem med boken är att jag fortfarande inte riktigt förstår själva grundidén. Jag förstår för det första inte varför mogadorierna (aliens som förstört deras hemplanet Lorien) är på jakt efter de som överlevt. Planeten är redan förstörd, vad gör det att ungdomarna så småningom vill återvända? Hur de kan tänkas ha en chans att hindra mogadoriernas maktövertagande på jorden förstår jag inte heller? De är en handfull mot en hel gigantisk armé, som dessutom har en helt överjävlig befälhavare. Visst har ungdomarna krafter utöver det vanliga, men de är långt ifrån oövervinnerliga. Stör mig också lite på kärlekshistorien mellan John och Sarah, den är så väldigt söt...

Inlägget om första boken finns här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)