onsdag 25 december 2013

Dash and Lily's Book of Dares: läs innan New York-resan

Dash & Lily's Book of Dares
Bild lånad från adlibris
Dash and Lily's Book of Dares är ett samarbetsprojekt av Rachel Cohn och David Levithan där de skrivit varannat kapitel. Rachel har skrivit de som är sedda ur Lilys perspektiv och David de som är ur Dashs.

Boken handlar om Lily, en optimistisk, varmhjärtad och känslosam 16-åring vars föräldrar lämnar henne i storebrorsans händer under julveckan. Storebrorsan är nykär och har ingen avsikt att spendera mer tid än nödvändigt med henne så projekt "hitta pojkvän åt Lily/håll henne upptagen" tar form. En röd anteckningsbok med ledtrådar/uppdrag lämnas i en bokhandel och där hittar Dash den. Han nappar och lämnar nya uppdrag i sin tur (en slags version av Geim, men i det väldigt rara spektrumet). Dash är också ensam över julhelgen och väldigt nöjd med det. Han är en mer sarkastisk och desillusionerad typ av tonåring, men ändå den av dem som är omgiven av en kompiskrets. De här två påminner till viss del om Greens tonåringar Hazel och Augustus i Förr eller senare exploderar jag, de är alla väldigt vältaliga, använder ovanliga ord och läser mycket.

Anteckningsboken skickas fram och tillbaka mellan dem, och förutom att behöva lista ut var den ska överlämnas nästa gång så skriver de också om sig själva i den. Ju mer de skriver och läser desto mer fastnar de för personen på andra sidan som verkar så rätt. Men kan den här drömbilden hålla när de väl träffas IRL?

Omdöme: Det här är en jättesöt liten kärlekshistoria som passar extra bra så här i juletid. Jag kan inte påstå att jag känner igen mig i de här intellektuella ungdomarna, men jag gillar att det är så rart (men det finns annat, som en första fylla, med också). Hade jag träffat Lily och Dash i verkliga livet tror jag att Lily hade gått mig på nerverna ganska snart, hon är väldigt mycket på alla sätt, men så länge hon håller sig på boksidorna så funkar det bra. En del av handlingen utspelar sig på klassisk New York-mark som FAO Schwarts, Strands bokhandel och ett juleljusbelyst Brooklyn, skulle jag haft en resa dit inplanerad hade jag definitivt passat på att läsa den här innan och fått lite tips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)