måndag 8 september 2014

Tematrio: Hurudana tingen är

I veckans tematrio håller Lyran kvar oss vid ordklasser, den här gången ska titlarna innehålla adjektiv. Det visar sig vara färre titlar än man kan tro som har med dem och i vissa fall blev jag osäker och fick hoppa över titlarna ifall det inte alls var adjektiv. Dessutom tipsar jag helst om böcker jag tycker om så det var lite knivigt innan jag fick ihop en bra trio:

  • Den nya människan av Boel Bermann är en otäck skildring av vad som händer med Sverige och övriga världen när det först inte föds några barn alls, och sedan när folk till slut blir gravida igen så är de nya barnen inte alls som de gamla, och inte på något bra sätt.
  • Innocent Traitor av Allison Weir om niodagarsdrottningen Jane Greys korta liv och manipulerandet för att genom henne ta tronen, med tragiskt resultat.
  • The Wise Man's Fear av Patrick Rothfuss, andra delen i en episk fantasyserie där man får följa Kvothes liv från barn till vuxen. Både slitsam vardag och fantastiska äventyr finns med, och den är välskriven och rolig och det är lätt tat tycka om karaktärerna.

20 kommentarer:

  1. Har inte läst någon i din trio men blir nyfiken på Innocent Traitor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir inte sämre av att den är skriven av en historiker :)

      Radera
  2. Boel Bermanns var verkligen otäck, det var en snygg debut tyckte jag. Om än med vissa små ologiska ryck i storyn.

    SvaraRadera
  3. Weirs bok verkar spännande! Älskar historia. Och Bermann vill jag också läsa.

    SvaraRadera
  4. Böckerna om Kvothe är riktigt bra, jag har också läst dom. Jag undrar dock när del tre ska komma ut. Boel Bermann verkar intressant, har hört talas om henne men ännu inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var inne på Rothfuss hemsida häromdagen, men det fanns inga uppdateringar...

      Radera
  5. Jag var också osäker och är det fortfarande! Jag hade tänkt ta med Den nya människan men visste inte om titeln var rätt så jag tog en annan bok. Den är bra, hoppas Bermann kommer ge ut fler liknande böcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller också tummarna för Bermann :) Vet att hon skrivit ett par noveller, men jag vill hellre ha hela böcker...

      Radera
  6. Jag har bara läst första av dessa (bara och bara, den är ju så himla bra!), men nummer två har jag på min att läsa-lista och jag börjar bli alltmer nyfiken på Patrick Rothfuss :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gött! Jag tycker (uppenbarligen) att de är himla bra :)

      Radera
  7. Inte läst någon av dessa men varit sugen på Allison Weir länge nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en intressant bok, blir liksom inte sämre av att Weir skriver historisk non-fic annars...

      Radera
  8. Jag har svårt att skilja på adjektiv och adverb, så jag får nog läsa på innan jag gör den här trissen! Jag har inte läst nån av dina, tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tre bra böcker, väl värda en titt :)

      Radera
  9. Alison Wier låter som något för mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte den var riktigt bra! Kommer att läsa fler av henne :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)