måndag 1 september 2014

Tematrio: Sånt man gör, t.ex. tuta, kör

I veckans tematrio ger Lyran uppdraget att göra en trio som innehåller verb.
  • Don't Turn Around (Ingen skulle sakna dig) av Michelle Gagnon. Handlar om Noa som vaknar upp nyopererad och inlåst i en stor lagerbyggnad. Hon lyckas ta sig ut därifrån och försöker ta reda på vad det är som hänt, samtidigt som de som opererade henne försöker få fast henne igen för att avsluta experimentet.
  • Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson. Om Miriam som lånade sin identitet från en judinna i Auschwitz och som levt med den enda sedan dess. Om upplevelser i koncentrationsläger, första tiden i ett nytt hemland och om ett liv där man låtsas vara någon man inte är på fler än ett sätt.
  • Dewey - the Smalltown Library Cat who Touched the World av Vicki Myron. Om en liten övergiven kattunge som får ett hem på biblioteket och blir kvar där, men även om "hans" bibliotikarie och livet i en liten småstad omgiven av majsfält i Iowa.

17 kommentarer:

  1. Jag har inte läst någon av dem, och Dewey tror jag inte jag skulle klara att läsa, jag skulle gråta alldeles för mycket. Samtidigt vill jag läsa den om hon som inte heter Miriam, och jag gissar det är en hel del gråt i den med...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dewey var inte så sorglig, han hade ett bra liv på sitt bibliotek, Miriam däremot...

      Radera
  2. Jag hoppas jag får tag i "Jag heter inte Miriam" i pocket snart, är väldigt sugen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillade den mycket (efter att ha kommit förbi drömsekvensen de första sidorna, den tyckte jag mest var jobbig).

      Radera
  3. Den första var okänd för mig men jag skulle vilja lära känna både Dewey och Miriam lite mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är väldigt trevliga, men Noa är ett mycket bra sällskap hon med. Och du vill väl inte att hon ska känna sig utanför?
      :)

      Radera
  4. Gagnons bok tyckte jag var riktigt bra, läste den på svenska. Axelssons bok ska jag läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var den! Så skönt att veta att fler har upptäckt boken, tycker den förtjänar läsare :)

      Radera
  5. Den enda jag har läst här är Dewey, som är riktigt mysig. Jag heter inte Miriam vill jag hemskt gärna läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bibliotekskatter åt alla! Det kanske vore något för ett parti att ta upp så här i valtider :)

      Radera
  6. Nr 2 & 3 vill jag gärna läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag du ska göra :) Ettan är också bra...

      Radera
  7. Jag påbörjade läsningen av Dewey boken förra våren, men när jag läst hälften ca så förlorade vi hastigt vår egna katt och eftersom jag fått för mig att boken kommer sluta sorgligt så har jag ännu inte vågat läsa klart. Boken om Miriam har jag läst, det är en enastående bok. Nr 1 är helt okänd för mig.

    SvaraRadera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)