fredag 3 maj 2013

Bloggjerka: Böcker och författare som fått mig nyfiken på andra platser

Böcker och författare som fått mig nyfiken på andra platser är min första bokbloggsjerksfråga. Det här var de två första som dök upp i huvudet:

Dewey - the Smalltown Library Cat who Touched the World av Vicki Myron fick mig att vilja uppleva Iowa. Boken har målande beskrivningar av hur mil efter mil av oändliga majsfält brer ut sig och hur den lilla staden och omgivande landsbygd håller på att förändras. Det låter inte så spännande när jag skriver ner det här, men när jag läste om skildringen av Iowa, hittekatten Deweys nya liv som bibliotekskatt (varför har inte alla bibliotek en egen katt?) och bibliotekarien Vickis liv så ville jag bara dit.

Dewey: The Small-Town Library Cat Who Touched the World

Charlaine Harris böcker (hon har bl.a. skrivit romanserier om Sookie Stackhouse, Lily Bard och Aurora Teagarden) utspelar sig alltid i små städer i amerikanska södern och de gör mig jättenyfiken på livet där. Hon beskriver hur man klär upp sig till kyrkan, prästens anseende, kvinnoföreningarna, dejtandet, rasmotsättningar och det övriga vardagslivet (plus naturligtvis ett mysterium eller två). Ibland tror man att det man läser utspelar sig på 50-talet, men nej, det är nutid. Vill dit!

Så amerikanskt småstadsliv verkar vara trenden för mig :)

Shakespeare's Counselor (eBook): Lily Bard Series, Book 5

6 kommentarer:

  1. Dewey, en liten goding. Jag tycker också att alla bibliotek borde ha katt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst borde det vara obligatoriskt. Och inte bara där - jag skulle vilja ha dem på äldreboenden och kafeer (som i Japan) också.

      Radera
  2. Just det där med majsfält skrämmer mig lite. Stephen King kan gömma de mest otäcka saker i dem ;)

    Och katter borde finnas överallt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Länge sedan jag läste King, har lite för bra fantasi för honom...

      Radera
  3. Åh...en katt i vår lilla bibliotek skulle jag älska:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. :)Du får läsa om Dewey så länge, en väldigt speciell katt.

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)