fredag 5 september 2014

Bokbloggsjerka: Böcker som sömnmedel?

jerka11
I veckans jerka undrar Annika om böcker får oss att somna eller istället håller oss vakna? Förutsatt att det är en bra bok så håller den mig vaken, ibland tills den är utläst vid fem-tiden på morgonen. En period vågade jag inte ens börja läsa böcker som jag trodde skulle vara svåra att slita mig ifrån förrän det var fredag, eftersom jag behövde sova för att orka upp till skolan och jobbet :) Håller på en väldigt bra bok nu, The Wise Man's Fear av Patrick Rothfuss, där jag läser det sista jag gör innan jag somnar, vilket gör att det första jag tänker på när jag vaknar är karaktärerna. Är lite som att vara i den världen. Härligt!

Böcker som lämnar en del att önska, som att det händer för lite och karaktärerna är för blaha, får mig inte att somna, men de får mig att göra andra saker än att läsa som slösurfa och titta på tv. Är det då en bok jag absolut inte tycker om så kan det bli ganska lite läst tills den äntligen är klar. (I augusti lade jag faktiskt ifrån mig en bok som jag börjat på, men inte kände för att läsa klart, kändes som en liten personlig seger.)

34 kommentarer:

  1. Nej sent på nätterna kan jag inte läsa, man ska liksom jobba med.Jag måste ha mina 8 timmars sömn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kämpar för fullt med att lägga mig tidigare, men misslyckas alldeles för ofta. Mår så mycket bättre när jag "får" sova.

      Radera
  2. Jag slutar att fungera om jag inte får min nattsömn, det gillar egentligen ingen i min omgivning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är inte så säker på att de gillar det i min heller, men vad ska man göra?

      Radera
  3. En bra bok måste man ju läsa tills den är klar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant alldeles för ofta... även om jag försöker vara duktig när jag arbetar, med varierat resultat.

      Radera
  4. Det är ganska härligt när man lever med karaktärerna så man glömmer att de inte är verkliga ;-)

    SvaraRadera
  5. Lite tungt att jobba efter en hel natts läsning men nästan värt det ibland:D läste begreppet läsbakis på en annans jerkasvar, tyckte jag lärt som superbegrepp :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det sammanfattar känslan ganska bra :)

      Radera
  6. Det är härligt att "gå in i" en bokvärld så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag med, även om verklighetsbilden ibland blir lite skev :)

      Radera
  7. Jag läser väldigt sällan in på småtimmarna numera, John Blund går inte riktigt med på det. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar han var lite strängare mot mig med...

      Radera
  8. Läsa till klockan fem på morgonen får inte hända här igen, fungerade mycket trögt sen;). Grattis till din personliga seger:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kändes oväntat bra, hoppas det händer igen :) Fem-läsningarna är mest på semestern numera, tack och lov.

      Radera
  9. Ibland undrar jagvarför jag så sällan drömmer om de böcker jag läser. Det borde jag göra ... Drömmer du om dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer ytterst sällan ihåg några drömmar alls, men det har hänt ett par gånger att jag drömt om böckerna jag läst. Misstänker att det kan vara oftare med tanke på hur nära de är när jag vaknar, men vem vet?

      Radera
  10. Jag har också svårt för att ge upp böcker. Jag brukar traggla mig igenom dem till sist :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att det här är början på en ny trend för mig, det kändes så väldigt bra :)

      Radera
  11. Min bästa lästid är på kvällen, går och lägger mig tidigt enbart för att kunna läsa utan att klockan blir "mitt i natten" för det =)

    SvaraRadera
  12. En bok som jag inte orkade igenom alls var Stjärnskådaren. En riktigt seg sak.

    SvaraRadera
  13. Man ska nog lägga böcker åt sidan om man inte känner för att läsa dem. Om man inte måste läsa, alltså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ska nog det, men har ganska svårt för det. Hoppas att det här var vändpunkten :)

      Radera
  14. Jag läser sällan precis innan jag ska somna, för jag blir oftast pigg av att läsa. Fast nu, när jag är sjuk, har det hänt att jag somnat när jag läst även mitt på dagen, inte det normala för mig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra böcker piggar definitivt upp. Stackare, sjukdom är inget kul alls, på så många sätt...

      Radera
  15. Det är härligt när en lever sig in i karaktärerna till den graden :) Svårt att slita sig ifrån dem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det, älskar när det händer :)

      Radera
  16. Det lyckas jag också med ibland, men varför läsa något som inte ger något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppet om att det ska vända? En nyfikenhet om hur det hela ska gå? En ovilja att "ge upp"? Ren dumhet? Kanske en kombination :)

      Radera
  17. Känner igen mig i din beskrivning.

    SvaraRadera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)