tisdag 2 september 2014

Läsmånad: augusti

Hann läsa ganska mycket i augusti, särskilt med tanke på att jobbet började i mitten av månaden. Lite drygt 7000 sidor, vilket är personligt rekord sedan jag började räkna. Har under månaden gått förbi förra årets 121 böcker :) Jag lade också ner en bok som jag börjat på, extremt ovanligt för mig, men jisses så skönt det var! Borde göra det oftare :) Boken ifråga var Agent 6 av Tom Rob Smith och är den tredje i serien som börjar med den andlöst spännande Barn 44. Boken i sig kanske är bra, men upptäckte att jag inte alls var sugen på att läsa om Stalins Ryssland och långa irrvägar (som i hans Det hemliga manifestet) just nu.

Har avslutat tre av mina utmaningar, kaos 2.0, läsutmaning och författartolvan. Ansträngde mig lite extra att pricka av det som saknades eftersom tre på tre drar igång nu och jag tyckte att det kunde vara skönt att ha lite mindre att tänka på. Liksom förra månaden är det en rejäl (minst sagt) övervikt av kvinnliga författare, 16 mot 2, den här gången blev det faktiskt så utan att jag tänkte på det alls. Och även den här månaden var över hälften av författarna från Usa, något som händer ganska ofta.

Jag har börjat på tre nya serier: Julie Kagawas The Blood of Eden om en alldeles "nygjord" vampyr i ett dystopiskt Usa plågat av sjukdomar och mutationer, Ann Rosmans deckarserie/historiska romaner om Marsstrand och en rysk fantasyserie av Nick Perumov: Diamantsvärdet och Träsvärdet. Hittills är Kagawa favoriten, hon blev t.o.m. en av månadsfavoriterna. Jag har också läst vidare några böcker på Evanovich serie om bounty huntern Stephanie Plum, och den blir bara bättre, svårt att hålla sig för skratt när man läser, så det blev den andra månadsfavoriten. Den typen av humor går hem så mycket bättre hos mig än den som finns i Terry Pratchetts (månadsbesvikelse) och Joanne Harris böcker. Vet inte om det är för att de senares karaktärer inte berör mig eller om det bara är det att det känns så konstruerat och smart som jag inte gillar. Avslutat serier har jag också gjort, Suzanne Collins härliga Underjordskrönika, sista delen av Clares The Mortal Instruments och Terrys Slated. De båda senaste har det gemensamt att jag gillade första boken i serien mest.

Statistik:
Lästa sidor: 7096                                 Lästa böcker: 19 (2 barn, 1 grafisk, non-fiction, 3 ljud) 
Böcker på svenska: 6, engelska: 13    Böcker av kvinnor: 16, män: 2, kombo: 1
Nya författare för mig: 4                       Antal länder: 4
10 böcker av amerikanska författare
5 böcker av svenska författare 
3 böcker av brittiska författare
1 bok av en rysk författare

Utmaningar:
Läsutmaningen: 5 - alla punkter avprickade :)
Kaosutmaningen 2.0: 1 - alla punkter avprickade :)          
Författartolvan: 1 - målet uppnått, tolv författare från listan är lästa :)
Hyllvärmare: 1

Böcker:
130.   Porto Francos väktare - Ann Rosman (ljudbok)
129.   Hot Six - Janet Evanovich
128.   Diamantsvärdet och träsvärdet, 1 - Nick Perumov
127.   Reaper Man - Terry Pratchett  -månadsbesvikelse-
126.   Själakistan - Ann Rosman (ljudbok)
125.   High Five - Janet Evanovich
124.   Four to Score - Janet Evanovich  *månadsfavorit*
123.   Three to get Deadly - Janet Evanovich
122.   Elvis: Sommarklåda - Tony och Maria Cronstam (grafisk)
121.   Two for the Dough - Janet Evanovich
120.   The Eternity Cure - Julie Kagawa
119.   The Gospel of Loki - Joanne Harris
118.   Fyrmästarens dotter - Ann Rosman (ljudbok)
117.   Shattered - Teri Terry
116.   The Immortal Rules - Julie Kagawa  *månadsfavorit*
115.   Gregor and the Code of the Claw - Suzanne Collins (barnbok)
114.   City of Heavenly Fire - Cassandra Clare
113.   Mandarinstunder - Lilian Bäckman (non-fic)  -månadsbesvikelse-
112.   Gregor and the Marks of Secret - Suzanne Collins (barnbok)

Film:
Fried Green Tomatoes, dvd, såg äntligen om den här härliga filmen. Hade för mig att det var en må bra-film av rang och lyckats förtränga att den var ganska mörk emellanåt, men på ett väldigt bra sätt.
Schindlers List, dvd, såg filmen med kompisen som jag var på Schindlers fabrik och Auschwitz med och vi kände ju definitivt igen oss. Hade glömt hur dokumentär filmen känns, var ju typ 20 år sedan jag såg den, och den dokumentära känslan gör filmen ännu lite hemskare.
Pay it Forward, tv, för söt och förutsägbar (kanske inte slutet, men det kändes å andra sidan ganska påhängt) om pojke som får i läxa att förbättra världen.
I lust och nöd, tv, med Meryl Streep och Jack Nicholson (och vad det är svårt att se dem som andra än just Meryl och Jack, nackdelen med megakändisar) som har äktenskapsproblem. Blev irriterad på hur snabbt hon förlät honom för hans otrohet, men lugnade mig lite när jag märkte att tilliten i alla fall tagit stryk.
Searching for Sugar Man, tv, dokumentär jag blev glad av, Rodriguez känns som en riktigt härlig människa

4 kommentarer:

  1. Oj vad du läser mycket och fort :) Jag har nog läst ca 75-80 böcker hittills i år. Brukar bli 8-10 en normal månad :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läser nog mer än fort, blir inte alltid så mycket annat... 8-10 böcker är väl riktigt bra det med.

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)