onsdag 5 februari 2014

One Last Thing Before I Go: vad gör du när du vet att du ska dö

One Last Thing Before I Go
Bild lånad från adlibris
One Last Thing Before I Go av Jonathan Tropper handlar om Silver, en medelålders, skild, avdankad musiker som lever ett ganska solkigt liv. Han får en stroke och beskedet att han snart kommer att dö om han inte opererar sig. Eftersom han helt plötsligt känner sig mer levande än på många år vägrar han operationen, han vill inte ha tillbaka sitt gamla liv utan får planen att istället vara en bättre man sin sista tid. En effekt av stroken gör att han dels blir dålig på att ljuga, dels att han utan att märka det tänker högt - filtret som sållar vad man berättar för folk försvinner. Ganska jobbigt när man ska umgås med folk. Med i handlingen finns även hans nyligen gravida dotter (efter ett one-night stand), ex-frun som ska gifta om sig (med den riktigt trevliga läkaren som vill rädda hans liv) och hans vänner som även de är skilda, deppiga och ganska hopplösa.

Omdöme: Det här är min fjärde Tropper och min favorit tillsammans med Sju jävligt långa dagar. Scenerna när han tänker högt och avslöjar saker som man normalt aldrig säger är härliga, men får mig att fundera på hur sällan vi är ärliga mot varandra och hur ovant man reagerar. Och Silver är inte elakt ärlig (det är inte det där "jag är bara rak", som jag har ganska svårt för när folk använder det som ursäkt för att vara otrevliga), han säger många snälla saker i sina utspel, men saker som man inte brukar avslöja. Skrattade högt flera gånger, blev även rörd emellanåt, även om det spelades lite väl tydligt på känslosträngarna. På svenska heter den Fördelarna med en kollaps.

2 kommentarer:

  1. Den låter bra i din recension, men jag är tveksam. Jag läste Sju jävligt långa dagar och tyckte att den var väldigt grabbig och sexistisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag reagerade inte varken på Sju jävligt eller den här, däremot Boken om Joe... Men eftersom den här är i samma stil som Sju jävligt så kanske den inte är något för dig.

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)