tisdag 13 augusti 2013

Devil's Peak: Tre personer och ett välgjort pussel


Devil's Peak
Bild lånad från adlibris
Devil's Peak av Deon Meyer är en ovanlig deckare. Den har tre vitt skilda huvudpersoner: en pappa slagen av sorg och uppfylld av hämndbegär, en alkoholiserad polis utkastad från sitt hem, och en sexarbetare som berättar sitt livs historia för en präst. Deras historier länkas samman undan för undan när vuxna som våldtagit eller misshandlat barn mördas och mediadrevet går. Men även om historien är riktigt bra, det är ett pussel som läggs bit för bit, så är det berättelserna om hur de tre huvudpersonerna blev som de blev som fastnar mest. Vad som rör sig i huvudet på en alkoholist, hur man reagerar på sorg och varför man väljer att sälja sex. Alltihop mycket trovärdigt.

Det var Freja som tipsade mig om Meyer inför en kommande Sydafrikaresa. Devil's Peak kan inte riktigt ersätta en reseguide, den är snarare avskräckande, jag hoppas att jag inte kommer alltför nära de korrupta poliserna, våldet eller drogerna. Boken innehåller lite siffror på hur många och hur väldigt unga barn som drabbas våld och det är skrämmande! Skildringarna från landsbygden ser jag fram emot att få se på riktigt dock. Och att kanske få köpa en assegai, ett spjut, som souvenir :)

Fick reda på något om mitt bloggnamn också, MsHisingen, där ser man, man lär sig något nytt varje dag :)

2 kommentarer:

  1. Har hört mycket om Meyer men aldrig läst själv. Kanske är dags?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer definitivt att läsa fler!

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)