måndag 12 augusti 2013

Tematrio: Arbetsliv


Fick tänka en stund på veckans tematrio - en trio böcker som nämner en yrkestitel i boktiteln? Kom så småningom på tre bra böcker, inte för att yrkena i något fall är vidare vanligt (om de ens existerar...)
  1. Skämmerskans dotter av Lene Kaaberbøl, första delen av fyra i en fantasyserie för mellanåldern. En skämmerska är någon som när de ser någon i ögonen kan se vad den personen skäms för, användbart om man vill veta om någon stulit eller mördat. Böckerna har dessutom bra könsroller och funderingar kring fattigdom, mod och solidaritet. En riktigt bra bok.
  2. Tigertämjerskans bekännelser av Robert Hough är baserad på den sanna historien om Mabel Stark som låstes in på mentalsjukhus av sin första man under tidigt 1900-tal, men som i större delen av sitt liv jobbade med ganska lömska katter på cirkus.
  3. Assassin's Apprentice av Robin Hobb är en härlig fantasybok om en liten oäkting som lärs upp till lönnmördare. Det som fastnade mest var emellertid skildringen av ensamhet.

20 kommentarer:

  1. Fick också fundera en stund. Ingen av dina böcker har jag läst men Tigertämjerskans bekännelser verkar intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var den, ett speciellt liv som beskrevs.

      Radera
  2. Fick också tänka till för att få till en trio.

    Tigertämjerskans berättelse låter intressant. Och om jag inte minns fel var jag på ett seminarium med Lene Kaaberol på bokmässan i Göteborg. Tyckte hennes böcker verkade lovande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De jag har läst är riktigt bra, både de för barn och vuxendeckarna.

      Radera
  3. Spännande trio du presenterar! De två första ska jag hålla utkik efter.

    SvaraRadera
  4. Det var inte helt enkelt med Tematrion idag. Tack för tipsen, jag har inte läst någon av dessa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du något bra att ha i bakfickan :)

      Radera
  5. Bara okända titlar här hos dig. Boken av Robin Hobb låter spännande. Har läst författaren tidiagre och tycker att han skriver så otroligt bra!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hobb har ett väldigt bra språk, tycker det passar böckerna, och Assassin's Apprentic var jättebra, men blev inte så såld på fortsättningen... :( Förresten är det en hon, en pseudonym för Margaret Ogden.

      Radera
  6. Svar
    1. Det var ganska klurigt, fick ihop fler än 3 så småningom, men tycker det är roligast att skriva om böcker jag tycker om så det tog lite extra ansträngning :)

      Radera
  7. Skämmerskans dotter låter intressant :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade en trollbunden klass när jag hade den som högläsning :) och sedan läste jag fortsättningen för mig själv...

      Radera
  8. Det är ett krångligt tema. Har inte läst någon av dessa böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du något kvar att upptäcka, kul...

      Radera
  9. Intressanta yrken :) tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det blev ju inte direkt main stream-yrken. Det enda av dem som jag skulle kunna tänka mig är väl tigertämjerska (är inte säker på att jag skulle våga dock).

      Radera
  10. Det där är ju inga vanliga yrken direkt, men likväl något man kan försörja sig på :) Har inte läst någon av dina tre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tre som jag tycker om, ifall du får tid över... :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)