söndag 11 augusti 2013

Smakebit på søndag: Wool

Wool (häftad)
Bild lånad från bokus
Söndag = smakprov numera, du kan läsa Maris blogg om hur det går till. Jag läste ut en bok igår natt och har nästa, Wool av Hugh Howey, liggande bredvid mig, ännu oläst, så jag tar helt enkelt ett stycke från baksidestexten:
What would you do if the world outside was deadly and the air you breathed could kill? And you lived in a place where every birth required a death, and the choices you made could save lives - or destroy them.

Och från "inpärmstexten":
In a ruined and hostile landscape, in a future few have been unlucky enough to survive, a community exists in a giant underground silo. Inside, men and women live an enclosed life full of rules and regulations, of secrets and lies. To live, they must follow the rules. But some people don't. These are the people who dare to hope and dream, and who infect others with their optimism. Their punishment is simple and deadly. They are allowed outside. Jules is one of these people. She may well be the last.

En ny dystopi, det är något med den genren som jag tycker om, sista dagen på semestern lovar med andra ord gott :)

Här finns det jag skrev efter att ha läst hela boken.

30 kommentarer:

  1. Jag såg denna i alla affärer när jag var i England för några veckor sedan. Jag blev otroligt nyfiken på den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den verkar bra, jag skriver igen när den är utläst.

      Radera
  2. Den här lät spännande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tcker jag med :) Ser fram emot läsningen idag.

      Radera
  3. Denne virker veldig spennende så tusen takk for smakebit og boktips!

    SvaraRadera
  4. For en spennende smakebit!! Denne må jeg se nærmere på skjønner jeg ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte kommit så långt, men hittills är den riktigt bra :) Så nöjd.

      Radera
  5. Oj, det låter verkligen spännande.

    SvaraRadera
  6. Denne hørtes fryktelig spennende ut! Noterte den ned:)
    Takk for tips og smakebit!:)

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten. Dystopier har jag inte fastnat för. Än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som finns så mycket bra där? Jaja, vi kan väl inte alla tycka samma (nu känner jag för att lägga in en sådan där aftonbladethand, vi gillar olika...)

      Radera
  8. Har inte riktigt fastnat för dystopier ännu, men den här låter lite spännande!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte kommit så långt, men den börjar bra :)

      Radera
  9. Spännande med nya boktips! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod :) Kul med smakbitssöndagar.

      Radera
  10. Boka høres spennende ut så mange takk for tipset og smakebiten. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har kommit en bit nu och den är bra. Bra uppbyggd miljö och personer.

      Radera
  11. En ukjent bok for meg, men jeg liker dystopier så denne skal jeg notere meg - takk for tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod :) Än så länge är den en njutning.

      Radera
  12. Denne virker så spennenes! Har sett utrolig mange bokbloggere og vloggere plukke den opp i det siste. Den er ihvertfall på "skal leses" listen min!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Då får vi jämföra intryck senare.

      Radera
  13. Den här såg jag på en bokblogg och blev väldigt nyfiken då den fick topp betyg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra att den håller. Den börjar väldigt bra i alla fall :)

      Radera
  14. Andre personen jeg har kommet over så langt denne søndagen som leser en dystopi. God lesning!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Gillar dystopier överlag, trots de dystra framtidsscenariorna.

      Radera
    2. Ser den altså. Den norrøne trilogien jeg leser nå er ikke så trivelig akkurat men det tenkte jeg ikke over før noen påpekte det i en tidligere smakebit haha. Det kan godt være mørk og dystert, mer realistisk på det viset!

      Radera
  15. Wool har jeg merket meg tidligere, jeg tror jeg så den på en vlog på YouTube, og den virker spennende. Men fallhøyden kan være stor når man klistrer reklame på forsiden som forteller leseren at dette er den nye Hunger Games :)

    Tusen takk for smakebiten, Helena. Ta gjerne turen innom min smakebit igjen og din stemme til smakebiten du likte best på søndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här lever faktiskt upp till reklamen, spännande och otroligt välskriven. Och för en gångs skull inte med en tonårig tjej som katalysator.

      Gjorde ett återbesök, men lyckades inte klura ut hur man röstar. Känner mig inte så intelligent... :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)