måndag 19 augusti 2013

Tematrio: Sommarnöjen

Äntligen en lätt tematrio från Lyran tänkte jag när jag såg ämnet: tre bra böcker från sommarläsningen. Har ju skrivit ner vad jag läst, så bara att välja... Inte så himla lätt när allt kommer till kritan! Har läst så många bra böcker, vilket inte brukar vara ett problem, men en topp 3? Ska jag välja en Sookie Stackhouse (omläst för ungefär fjärde gången) eller ska jag välja en bok som griper tag? En välskriven rörande fantasy, eller en skrämmande dystopi? Eller kanske en deckare som pusslas samman? Svårt! En lista kommer nedan, men den är inte direkt huggen i sten.
  1. Morgon i Jenin av Susan Abulhawa - får komma med för att den inte bara griper tag utan dessutom fick mig att se Palestina/Israel-konflikten med helt nya, och lite klokare, ögon.
  2. Jellicoe Road av Melina Marchetta - tyckte om de taggiga personerna och hur historien pusslades samman från fragment.
  3. Wool av Hugh Howey - den bästa av de dystopier (min nya favoritgenre) som jag har läst i sommar. Vuxen, välskriven och med en otäckt beräknande hjärna bakom det nya samhället.
Undrar om det betyder något att alla är lästa i augusti? Blir jag kanske mer kritisk med tiden, eller suddar längre tid ut vissa av de detaljer och stämningar jag älskat? Eller är det helt enkelt så att augusti var en väldigt bra läsmånad?

32 kommentarer:

  1. Skall läsa både Morgon i Jenin och Jellicoe Road i Lyrans jorden runt-utmaning under hösten. Skall bli spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har en bra höst framför dig med andra ord :)

      Radera
  2. Morgonen i Jenin har jag oläst. De andra tar jag med mig som boktips. Tack
    <(")

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Vad betyder emotikonen du gjorde på slutet? Får det till karl i profil med lång näsa eller näbb :)

      Radera
  3. Jellicoe Road har jag varit sugen på att läsa ett bra tag nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är visserligen värd att väntas på, men det är ju trevligare att ha läst den :)

      Radera
  4. Morgon i Jenin är verkligen en ögonöppnare, inte så ofta man läser från den palestinska synvinkeln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, och jag gillade hur man fick hela det historiska skeendet, att det inte bara var en del som beskrevs

      Radera
  5. Augusti är väl sensommar:). Jellicoe road var riktigt bra! Dystopier har också blivit en ny favoritgenre här:). Finns Wool på svenska?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är augusti sommar, men att alla mina tre favoriter (även om det var tufft) kommer från den sista halva månaden... dåligt minne kanske? Jag tror inte Wool finns på svenska, men det ryktas om filmatisering så dags att hålla tummarna för att förlagen nappar?

      Radera
  6. Jellicoe Road måste jag låna på biblioteket nästa gång jag ska dit, nu har jag hört så mycket bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Hoppas du gillar den lika mycket som jag.

      Radera
  7. Morgon i Jenin är en vill-läsa-bok, men den listan är förstås rätt lång ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jösses. Min lista växer för varje sådant här "blogg-uppdrag". Men det är ju ett ganska trevligt bekymmer...

      Radera
  8. Kul blandning, Wool lät intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Motsvarigheten till musikens "jag lyssnar på allt (utom dansband, opera, jazz...) :) Och Wool uppslukade mig totalt, det första jag tänkte på varje morgon när jag vaknade, sen läste jag ut den...

      Radera
  9. Bra ämne! Tycker det har varit lite kluriga på sistone så nu kan nog jag också vara med ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra ämne, men ganska svårt att välja som sagt. Har haft en sommar med massor av bra böcker *ler nöjt* Men kul att surfa runt och addera titlar till TBR-listan.

      Radera
  10. Är också sugen på Jellicoe road - har redan reserverat den på bibblan! De andra två har jag inte heller läst, så tre bra boktips till mig! Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En guldklimp på väg :)
      Hoppas vi har samma smak då...

      Radera
  11. Morgon i Jenin och Jellicoe Road funderar jag på att läsa...

    SvaraRadera
  12. Jag tog också med Jellicoe Road bland min trio! Väldigt svårt att beskriva boken men gillar hur du skriver att den var som ett pussel - den liknelsen var riktigt bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Den här kommentaren gjorde min dag :)

      Radera
    2. Jellicoe road läste jag också i somras, tyckte den var riktigt bra. Såg att det kommit en ny bok av Marchetta i svensk översättning.

      Dystopier gillar jag.

      Radera
    3. Har den engelska på läsa-listan :) Skönt att ha bra böcker att se fram emot.

      Radera
  13. #1 och #2 förstår jag helt att du har med på topplistan. #3 är ny för mig men ska läggas till i denna allt längre böckerjagskaläsalista jag har. Hur hinna allt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen aning! Blir lite stressad av den ibland och dess ständiga tillväxt, trots att den bara ska vara en hjälp att komma ihåg möjliga godbitar :( Får försöka att komma ihåg att inte se den som en kravlista...

      Radera
    2. Sant. Och det faller knappt ens in under kategorin i-landsproblem. Så man ska väl inte klaga ;)

      Radera
  14. Jellicoe Road är verkligen snyggt uppbyggd och liksom du är jag väldigt förtjust i de taggiga personerna. Jag läste ju precis boken, känns det som, och ändå vill jag redan läsa om! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderade på att börja om så fort jag slagit ihop den, men lånetiden var på upphällning... men kommer nog att komma tillbaka till den om ett tag :)

      Radera
  15. Känner inte till någon av dem, kul med nya tips!

    SvaraRadera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)