onsdag 7 augusti 2013

An Idiot Abroad: Travel broadens the mind

An Idiot Abroad: The Travel Diaries of Karl Pilkington
Bild lånad från adlibris
An Idiot Abroad - The Travel Diaries of Karl Pilkington är hans dagbok från första säsongen av An Idiot Abroad. Han skickas ut av Ricki Gervais och Stephen Merchant för att besöka världens sju underverk. På väg till underverken skickas han ut på andra små upppdrag som att rida kamel genom öknen, besöka kannibaler och prova yoga hos indiska heliga män. Han får också det tveksamma nöjet av att bo på de billigaste hotellen och äta de konstigaste maträtterna. Ganska elakt gjort mot någon som trivs allra bäst hemma.

Det är en trevlig bok, några gånger skrattar jag högt, men jämfört med tv-serien så är den inte lika hysteriskt rolig. Texten passar bra för en dagbok, men det är inget suveränt språk, gillar dock de små dialektala orden han får med. Det finns också nedskrivna telefonsamtal mellan Karl och Ricki och Steve. Föreställer mig hela tiden Rickies skratt när jag läser dem. En bok som jag faktiskt inte läste i ett sträck, tog ett kapitel/resa i taget och stack emellan med annat för att portionera ut det lite mer lagom.

Jag har besökt tre av undrena själv (kinesiska muren, Taj Mahal och pyramiderna) och det är de avsnitten som jag tycker allra mest om. Känner igen mig i hans beskrivningar av omgivningarna och Karls nedtonade reaktioner inför underverken sammanfaller ofta med mina egna...

Ett litet smakprov från resan till Indien (en plats jag inte planerar att besöka igen):
This was another new low for my trip to India. As I waited, a man shuffled around my feet. I thought he was a shoe-shine man, but it was just a man with no legs dragging himself around begging. It's such a depressing place. Inte en rolig bit, men vad jag känner igen mig, Indien är inte mitt favoritresmål!

Ett till smakprov:
Smakebit - An Idiot Abroad

4 kommentarer:

  1. De få gånger jag sett serien har jag tyckt den varit härligt befriande. Karl säger ofta sånt jag själv kan tänka men ibland känns det som att det inte är riktigt tillåtet att uttala det högt. Skönt när nån gör det åt en... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid skönt att veta att man inte är ensam :)

      Radera
  2. Jag har precis beställt den boken för att ge min man i present...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas han tycker om den. Du får väl låta honom skriva om den på din blogg sedan då (om han inte har en egen).

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)