tisdag 20 augusti 2013

5:2-dieten: Hormesis = det som inte dödar härdar

5:2 dieten : friskare, smalare, längre liv med halvfasta
Bild lånad från adlibris
Nu har jag läst 5:2-dieten av Michael Mosley och Mimi Spencer och jag håller tummarna för att det fungerar lika bra som det beskrivs. Tanken är att man två dagar i veckan håller nere kalorierna (500 för kvinnor, 600 för män) och att man de andra dagarna får äta vad man vill med gott samvete. Fördelarna jämfört med en "vanlig diet" är många, inte bara viktminskning utan även minskad risk för diabetes, hjärt-kärljukdomar, alzheimers och cancer. Så precis som undertiteln säger: friskare, smalare och längre.

Jag tror på forskningen som visar bra resultat på sjukdomar, det är svårare att tro att det verkligen kan fungera för viktminskning. Kan två dagars neddragning verkligen ge resultat? Enligt boken så kan man fortsätta att vräka i sig, men man kommer inte att göra det. Metoden ska leda till att man av sig självt reglerar aptiten och leda till en naturlig livsstilsförändring, en där man inte konstant behöver stoppa saker i munnen och där man lär sig känna igen kroppens hungersignaler så man inte äter av t.ex. rastlöshet.

Om man har sett tv-programmet så vet man det mesta som står i den här boken, som samtalen med forskarna och tittandet på försöksmöss. Det som tillkommit är främst utförligare texter om hur man kan lägga upp sin 5:2-diet, receptförslag och inspirerande välgångshistorier. Inspirerad blev jag så dags för mig att försöka, håll tummarna!

P.s. Titeln på inlägget kommer från boken: mycket svält leder i värsta fall till döden, lite svält leder till en friskare kropp.

2 kommentarer:

  1. Har en kompis som följer det där och han säger sig vara mycket piggare nu, så jag är lite nyfiken. Men jag har en känslig mage så jag får nog läsa på lite mer först! Kanske med den där boken...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ju bara precis börjat testa, men det är otroligt vad mycket mindre jag äter redan efter en halv vecka. Har dragit ner på frekvensen av ätandet rejält utan att knappt tänka på det, det mesta småätandet är redan borta, samtidigt som jag äter precis vad jag vill med gott samvete :) Men behandla din mage med varsamhet...

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)