fredag 2 augusti 2013

Bokbloggsjerka: Värdelöst vetande?

jerka11Dagens jerka hos Annika handlar om ifall jag har lärt mig något när jag läst böcker. Ett självklart Ja! är det korta svaret. Jag har lärt mig om andra platser och länder och hur mäniskor har det där, jag har lärt mig om historiska personer (Anne Boleyn och hennes syster t.ex. med vissa fantasifulla utvikningar) och gamla läkemetoder såsom iglar och trepanation. Historiska skeenden som andra världskriget och missväxtår och om mer eller mindre kända personer som Marilyn Manson och den vite massajen. I ett Tintinalbum läste jag för första gången om curaregiftet, i deckare står om polisens metoder för att lösa brott. Och det här är de skönlitterära texterna.

I sakprosan finns det hur mycket kunskap som helst att hämta och det brukar vara dit jag först går när jag startar ett projekt oavsett om det är att beskära en buske eller filéa en fisk. Långsamt börjar jag vänja mig vid att googla först...

Tre bra faktaböcker:
Fysik i vardagen: 257 vardagsmysterier avslöjade över en kopp kaffe av Maria Hamrin och Patrik Norqvist - en lärobok i fysik som förklarar fysik i berättande text utan att använda matematik.

Tyst hav av Isabella Lövin - om tillståndet i haven och varför det ser ut som det gör. Första kapitlet fängslade mig direkt, vem visste att ålar kunde vara så intressanta? Sedan kommer andra intressanta ämnen.

Gryning över Kalahari av Lasse Berg om mänsklighetens uppkomst. Han har även skrivit Skymningssång i Kalahari som handlar om jordbrukets effekter för människans historia, är mycket sugen på att läsa den.

22 kommentarer:

  1. Fysik i vardagen har jag inte sett trots att jag är fysiker:-) Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Kanske är förklaringen, den tar mest upp grunderna.

      Radera
  2. Det är spännande att man kan lära sig så mycket även genom de skönlitterära texterna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det, en massa små olika mer eller mindre nödvändiga fakta :)

      Radera
  3. Genom Philippa Gregory har jag också fått lära mig en del om Anne Boleyn och de andra personerna från den tiden, jag tycker inte det spelar så stor roll att allt inte är fakta för tar man det med en liten nypa salt så får man ändå en liten bild av hur det var vid den tiden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, men hade gärna haft en sida eller två i slutet av de historiska böckerna där det står vad som är fakta (så hade jag slippat slå upp det själv, vilket inte alltid blir av).

      Radera
  4. Tre toppentips! Skriver under på allihop.

    SvaraRadera
  5. Åh...Anne Boleyn har jag glömt bort. Den måste jag skriva upp på listan. Tack:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen orsak :) En ganska trevlig bok.

      Radera
  6. Böcker, där lär jag mig allt! Fast jag tränar på att googla jag med...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir ju färre faktaböcker i bokhyllan på det sättet. Både bra och dåligt...

      Radera
  7. Ja men visst kan man lära sig så mycket genom att läsa! När jag hoppar runt nu och läser vad andra har skriver kommer jag verkligen på att det är sant, både genom deras tips och att jag inser det i egna läsupplevelser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur mycket som helst att lära, även om det ibland blir att jag bygger ett argument med "läste jag i en av Mari Jungstedts böcker". Kanske inte det mest övertygande sättet att göra en poäng :)

      Radera
  8. När böcker är skrivna i berättande text och mer som en berättelse, men fortfarande har som huvudsyfte att lära blir jag glad. Jag har väldigt svårt för att lära mig saker bara av att läsa en faktatext, men berättande texter om fakta fungerar utmärkt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket trevligare på det sättet, och ett av problemen med dagens läroböcker där man för att göra att inte skrämma bort osäkra läsare gör texterna så korta som möjligt så att det enda som finns kvar är fakta staplat på varandra. Även om den berättande texten i Fysik i vardagen ovan är ganska tunn, ingen stor litteratur där, mest en ursäkt för att förklara intressanta saker.

      Radera
  9. Ja man lär sig så otroligt mycket genom läsningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och man kan lära sig om nästan vad som helst. Härligt!

      Radera
  10. Rena faktaböcker läser jag sällan, egentligen bara de som hjälper mig i jobbet och de är ju oftast om sådant som jag redan kan :) Skönlitterära böcker däremot, där lär jag mig mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir inte så mycket faktaböcker för mig heller, men det är lite synd, det finns en del som är intressanta och ändå bra skrivna (vill ju inte ha det för torrt). Men nog lär jag mig en hel del av skönlitteratur också.

      Radera
  11. Lasse Bergs böcker tyckte jag mycket om.

    SvaraRadera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)