måndag 5 augusti 2013

Tematrio: En resa börjar med ett enda steg

En ny tematrio från Lyran. Den här gången ska det handla om resor, gärna äventyrliga. Läste hennes inlägg i morse, men behövde tänka ett tag innan jag kunde bestämma mig. När jag först såg rubriken tänkte jag att det skulle bli himla lätt, men de böcker som dök upp utspelade sig mer på en annan plats än var en berättelse om att resa.
  1. Röde Orm av Frans G Bengtsson. Om vikingen som åker både i väster- och österled. Gillar den boken - humoristisk och lärorik.
  2. Sagan om ringen-trilogin av J R R Tolkien. De reser oavbrutet, och äventyrligt är det. Såg en video på youtube om hur det borde ha slutat. En mycket kortare historia på det sättet :)
  3. Att förlora Gemma av Kate Gardner. Två kompisar, Esther och Gemma, ska genomföra sitt drömäventyr - ett års rundresa i Indien. Som titeln antyder så händer det saker på resan. Det var länge sedan jag läste den, men den har överlevt ett antal utrensningar ur bokhyllan, det finns något i den som jag inte vill släppa. 

17 kommentarer:

  1. Sagan om ringen, verkligt passande. Jag måste vara den enda i som varken läst böckerna eller sett filmerna. Tycker det verkar mest trök...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar dem ju skarpt, men alla kan ju inte tycka lika (även om jag har väldigt bra smak... lol).

      Radera
  2. Två bra tips och ett (Gardner) jag inte kände till från innan - tackar!

    SvaraRadera
  3. Sagan om ringen är ju ett bra exempel på resa :) Egentligen förstår jag inte varför det måste vandras så förtvivlat mycket i all fantasy... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte jag heller. Läste just en annan fantasy, Mördarens jakt av Robin Hobb där de reste i en hel jämrans bok...

      Radera
  4. Jag tog också med Sagan om ringen. Håller med om att det vandras en hel del i böckerna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt mycket. Men tänkte aldrig på det när jag läste den, var så spänd på vad som skulle komma härnäst :)

      Radera
  5. Röde orm borde jag läsa. Och Att förlora Gemma verkar intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Röde Orm verkar vara en bok man antingen tycker om eller inte alls verkar det som när jag kollat runt på bloggar.Jag tycker ju att du ska ge den ett försök (finns som grafisk roman dessutom). Gemma-boken var riktigt bra, men det var ett tag sedan jag läste den dock.

      Radera
  6. Oj ingen har jag läst får nog bättra mig
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har ju antagligen läst något annat då, säkert lika bra :)

      Radera
  7. av de du tar upp har jag bara läst "Sagan om ringen". Jag får börja fundera på vilka böcker om resor jag läst...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det, ska bli roligt att läsa din lista.

      Radera
  8. Tolkien är ju ett bra exempel. Han står ju för en sorts grundfantasymodell så det är nog inte konstigt om det blivit mycket resande i genren sedan. Undra hur fantasy sett ut om Bilbo och Ringen-sällskapet inte rest så väldans?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Byar omringade av fantastiska varelser? Vinsten med resor blir väl att miljön ändras och nya kreatur kan presenteras. Det finns ju mer stillasittande fantasy, som The Sookie Stackhouse Novels (True Blood), men de har ju inte den storslagna kampen mellan gott och ont, som jag i och för sig kan tröttna på ibland, är väl därför jag dras så mycket till Game of Thrones värld där inte mycket är svart eller vitt.

      Radera
  9. Jamen, attans att dom inte gjorde på det där viset i Sagan om ringen. Så mycket mer praktiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Visst var det mycket smartare. Fast inte så mycket till berättelse kvar... Lite fest, ringvålnader och en resa(!) till alverna.

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)