söndag 18 augusti 2013

Smakebit på søndag - Torka aldrig tårar utan handskar, 1. Kärleken

Torka aldrig tårar utan handskar. 1, Kärleken (inbunden)
Bild lånad från bokus
Söndag och dags för en ny smakbit efter Maris recept (presentera din bok på valfritt sätt, men utan spoilers). Nu läser jag Torka aldrig tårar utan handskar, del 1 av Jonas Gardell. Utdraget kommer från början av boken där man bland annat får glimtar från barndomen.

Plötsligt är det som om älgen lagt märke till dem, den lyfter på huvudet och ser åt deras håll, sedan rör den sig in i skogen på andra sidan fältet.
   "Ja, nu försvinner den i alla fall!" konstaterar mamman. Hon rufsar Rasmus i håret. 
   "Det var ju roligt att se ändå! Visst var det roligt att se, Ramus Russinbulle, en vit älg!"
   Men Rasmus vill inte bli glad mer. 
   Han hörde allt som pappan sa. Att den här älgen, som de sett, inte borde få finnas, att den borde skjutas för att den är fel.
   För att den inte passar in.

Här finns inlägget jag skrev efter att ha läst hela boken.

42 kommentarer:

  1. Första boken har jag redan köpt, men inte de andra två. TV-serien såg jag för ett tag sedan och om böckerna är bättre, som de ju brukar vara, så vet jag egentligen inte om jag klarar av det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ju inte sett tv-serien, men den är inte för tung. Ännu. Förväntar mig att man blir mer gripen i de följande böckerna när maan känner personerna bättre.

      Radera
  2. Jag läste sista delen i trilogin i fredags, den var lika bra som de första två :)

    SvaraRadera
  3. Denne har jeg sett på og lurte på om jeg skulle lese. Men jeg er ikke sikker på om det er helt min stil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är bra och väldigt lättläst... En del av nutidshistorien dessutom.

      Radera
  4. Jag undrar om den här skulle vara just den boken jag vill läsa nu. Det kunde faktiskt vara nåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför inte, går ju att lägga undan annars.

      Radera
  5. Tusen takk for smakebiten!:)

    SvaraRadera
  6. Trist og vemodig smakebit, denne trilogien må jeg sjekke ut. Takk for tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du faller för trist (ledsamt?) och vemodigt med andra ord? Då borde den passa.

      Radera
  7. Jag har precis läst klart trean nu, men tycker nog att den första satte starkast avtryck! Får nog ta och se serien snart också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, hade hoppats att fortsättningen skulle gripa tag ännu mer...

      Radera
  8. Den här jag läst, men blev så illa till mods att jag nog inte fixar att läsa de resterande två.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ger mig en timme eller tre innan jag sätter tänderna i nästa. Och ser fram emot det... Visst är det en gräslig period i historien, men just nu så känns det som att Rasmus och Benjamin äntligen får njuta lite av livet, det tog lång tid.

      Radera
  9. Sterk smakebit, denne boken har jeg lyst til å lese :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget att vänta på? Bra, rörande, lärorik och lättläst...

      Radera
  10. Är jättesugen på att läsa böckerna men har inte vågat än! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte så tung som jag hade förväntat mig. Den är sorglig och gripande och man blir arg på samhället, men än så länge så är det uthärdligt.

      Radera
  11. Bra smakbit! Vad tycker du om boken? Jag ska snart läsa den tredje boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte den var riktigt bra, inte helt vad jag förväntade mig dock. Har läst Gardell innan och bitarna från Rasmus uppväxt och äventyr i Stockholm är väl vad jag förväntat mig, men bitarna av hur aids rapporterades och homosexuella behandlades var oväntat. Men bra!

      Radera
  12. Jag har läst den här, blev starkt berörd, och vet inte om jag klarar att läsa de andra böckerna, men jag skulle vilja göra det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst blev jag berörd och visst grät jag lite, men mitt hjärta måste vara svartare än ditt...

      Radera
  13. Den här smakbiten får det att göra ont i mig. Hela trilogin får det att göra ont i mig, men de är verkligen bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jonas är extremt bra på utanförskap tycker jag. Det är nog det som gör mest ont i mig, aids ligger längre ifrån.

      Radera
    2. Inte för att sjukdomsskildringarna går mig oberört förbi, de griper tag de med.

      Radera
  14. Jag måste verkligen se till att läsa dessa. Vet inte riktigt varför jag inte börjat för ämnet är något som jag brinner för starkt. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag väntade in trean (plats 29 i bibliotekskön nu), gillar när det inte är år mellan delarna. Så en bra tid att börja...

      Radera
  15. Tror ikke jeg har lest noe av denne forfatteren, noteres ned:) Takk for tips! Og takk for smakebiten!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gardell är så bra, han har skrivit om många stackars människor och han gör det så att man tycker om dem.

      Radera
  16. En bok som jag vet att jag borde läsa. Men jag drar mig i det längsta. Är nog lite rädd, tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var inte lika tung som jag förväntat mig. Grät lite ändå... Men den är bra.

      Radera
  17. Har läst alla tre böckerna - de är en upplevelse!

    SvaraRadera
  18. Fin og sterk smakebit. Har ikke lest bøkene hans, kun lest om han i aviser og sett han er blitt intervjuet. Men flott boktips og påminnelse om hans bøker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar Gardells sätt att skriva. Man lider och älskar.

      Radera
  19. Har också börjat på denna. Helt fast!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev jag med. Och ändå började jag inte omedelbart efteråt med del 2, skumt? Men imorgon så :)

      Radera
  20. Det er så man får vondt i magen av å lese hvordan lille Rasmus tolker farens kommentar(ekstra ille hvis faren faktisk sier det og sikter til mer enn bare elgen). En godt skrevet og vond smakebit, Helena, tusen takk for at du delte den med oss.

    Ta gjerne turen innom og gi din stemme til en smakebit du likte i søndagens utmaning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Magknipet fick jag med, därav smakbiten :) Jag tror inte att pappan menade mer än bara älgen, han månar mycket om sin son, även om han kanske inte förstår sig på honom.

      Har varit på återbesök och satt ett rött hjärta på den som lockade mest :) Tack för allt jobb du lägger ner.

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)