tisdag 6 december 2016

Tematrio: flygfän

I veckans tematrio är ämnet från Lyran flygande fåglar och insekter i titeln. Riktigt lätt att hitta bra sådana böcker :)
  • Alice och flugan av James Rice. Om Greg som man får följa i dagboken han skriver som en form av terapi och genom de förhörsprotokoll som upprättats efteråt. Ju mer man läser desto mer förstår man hur djupt störd han, och hans familj, är.
  • Mockingjay av Susan Collins. Tredje boken i Hunger Game-serien och min favorit. Visar hur otroligt trasig Katniss blivit under seriens gång - riktigt bra beskriven och trovärdig karaktärsutveckling.
  • Över näktergalens golv av Lian Hearn. Första i trilogin (om man tar bort den mindre bra prequeln och den ganska dåliga sequeln som båda känns lite som efterkonstruktioner) om en ung Takeo som får se sin by utplånas medan han tas med till staden där hans ursprung avslöjas. Visar sig att han har förmågor som många vill utnyttja.

18 kommentarer:

  1. Susan Collins bok är den enda jag läst av böckerna i din trio

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du ett par bra böcker kvar :)

      Radera
  2. Svar
    1. Tycker om dem med (speciellt de två första) :)

      Radera
  3. Okända böcker för mig, men den första låter intressant.

    SvaraRadera
  4. Tre riktigt bra titlar! Läst alla faktiskt och gillat dom alla om än på lite olika vis =)

    SvaraRadera
  5. Jag har fortfarande inte läst hunger-games-serien men börjar fundera på att göra det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl nästan allmänbildning... :)

      Radera
  6. Inte läst någon av dessa titlar. Försökte mig på att läsa (och även se filmen) Hungerspelen, blev inte mer än ett försök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad synd. Alice och flugan är en helt annan typ av bok, kanske kan vara något?

      Radera
  7. Alice och flugan har jag inte läst men de andra två gillade jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trro du skulle gilla Alice och flugan med. Inte för att den är lik, men den är väldigt bra!

      Radera
  8. Mockinjay, liksom resten av Hunger games-trilogin har jag läst och gillat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En favoritserien för mig. Öppnade ögonen för hela genren känns det som :)

      Radera
  9. En trio där jag har läst och tyckt om alla titlarna :) Över näktergalens golv fick vara med i min trio också.

    SvaraRadera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)