onsdag 14 december 2016

Anyone but Ivy Pocket: Caleb Krisp

 (häftad)
Bild lånad från bokus,
finns också adlibris
och översatt till svenska
Anyone but Ivy Pocket handlar om 12-åriga Ivy Pocket som kan vara den mest bedrövliga husa någon skådat. Hon förolämpar gamla damer och dunkar deras huvuden i soppskålar, men med gott uppsåt. Så flyr hennes senaste arbetsgivare ifrån henne mitt i natten och Ivy befinner sig ensam på ett hotell i Paris. Vad i all världen ska hon ta sig till och hur ska hon komma hem till England?

Tack och lov vill en grevinna ha en diamant med magiska egenskaper levererad till sin gamla konkurrents älskade barnbarn, men Ivy måste lova att inte prova halsbandet själv och att inte avslöja dess existens för någon. Båda villkoren är lättare att lova än att hålla och snart kryllar hennes omgivning av nya bekantskaper och skumma typer.

Tankar: En okej bok. Den är tokrolig på ett sätt som lätt blir för mycket för mig. Allt som Ivy gör blir fel, allt som går att missuppfatta missuppfattas och oavsett vad hon råkar ut för verkar hon inte lära av misstagen, så efter ett tag är jag mer trött än road. Men en bra bit in så lägger Krisp in en fantasykoppling som gör det hela mycket intressantare. Om det här spåret fortsätter i nästa bok och om Ivy tillåts att utvecklas lite så tror jag att den kan bli bra.

7 kommentarer:

  1. Jag hade svårt för Ivy Pocket, det var rätt roligt i början men det blev lite tjatigt efter ett tag. Slutet av boken lyfte dock något så kommer nog läsa nästa bok för att se hur det hela utvecklar sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med, men jag väntar nog med att läsa fortsättningen tills någon kan bekräfta att han fortsätter i "rätt" spår.

      Radera
  2. Jag älskade bilderna i denna, de bidrog verkligen till känslan tyckte jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilderna tyckte jag om genom hela boken :)

      Radera
  3. Ah, min favoritsak var faktiskt att Ivy inte lär av sina misstag och blir klokare eller mer taktisk. Jag gillar att en karaktär som är så ego inte straffas för det. För annars känns det så klassiskt att den som är ego och fåfäng ska det gå dåligt för. Sen är det verkligen min humor på alla plan så för mig var det en hit XD Men det är ju sådär med böcker som mest bygger på humor. De passar inte all då ju humor varierar mycket ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan man ju också se det :) Fast jag vill inte heller att Ivy ska straffas, hade bara velat se henne bli lite smartare genom boken...

      Radera
    2. Förstår, jag gillar Ivys osmarthet då det blir så mycket humor runt det. Men kan absolut förstå :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)