torsdag 8 december 2016

Kattguden: Ingerun Sjösvärd

 (häftad)
Bild lånad från bokus,
finns också på adlibris
Kattguden handlar om elvaårige Liam som helst av allt spelar fotboll. Så blir lagets hjälptränare, pensionären Olle, vräkt och när Liam söker upp honom i hans hemlösa tillvaro i parken råkar han snubbla in i Kattgudens plan att erövra världen, något som Olle har en stor del i. Det är upp till Liam att rädda både Olle och världen. Dessvärre visar det sig att Liam också är eftersökt av den stora Kattguden.

Tankar: Gillar! Boken ger visserligen en bild av katter som är långt ifrån de roliga sötnosarna man ser på nätet, men jag gillar hur det inte är barn + djur hjälps åt, det känns lite nytt att de väsentligen är motståndare. Tycker också om hur Sjösvärd vävt in egyptisk mytologi. Det är en händelserik bok, med mycket innehåll på få sidor och jag gillar att hemlöshet fick vara en ingrediens i boken trots att den är för barn.

Den hade dock gärna fått vara lite längre. Jag hade velat läsa mer om relationerna mellan Liam och bästisen Hamid, klasskompisen Tuva och gamle Olle. Hade också gärna läst mer om Liam i skolan, av det man fick se så märktes det att det inte var helt lätt för honom. Tidsaspekten gjorde mig lite förvirrad - får känslan av att allt utspelar sig under tre-fyra dagar samtidigt som händelseutvecklingen hade behövt mer tid? Spelar ju ingen större roll, gillar den ändå.

Funderade på att läsa den här för klassen, men mina ettor känns väl inte riktigt mogna för den ännu, men så småningom... Vann boken i en utlottning av författaren, tackar hjärtligast :) men tror inte det har påverkat mitt omdöme av den.

2 kommentarer:

  1. Hej Helena!
    Undrar vad du har för mailadress? Skulle vilja skicka lite info om en ny spännande film till dig.

    Allt gott,
    Emilia (Folkets Bio)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant :) Du kan nå mig på mshisingen(kanelbulle)yahoo.com

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)