tisdag 6 december 2016

Oryx and Crake: Margaret Atwood

 (häftad)
Bild lånad från bokus,
finns också adlibris
och översatt till svenska
Oryx and Crake är en historia som berättas av Snowman, f.d. känd som Jimmy, för han är den enda människan som finns kvar. Han ses som profet av Children of Crake, genetiskt modifierade humanoider som skapades av hans vän Crake. I skogen runt omkring finns fler "förbättrade" livsformer och miljön är närmast tropisk med tryckade hetta och åskstormar varje dag. Genom Jimmy lär man känna det nya livet, men också livet som det såg ut före katastrofen och vad som ledde fram till den.

Tankar: En bok som får en att fundera över livet idag för "livet före" var fyllt av extremvarianter av dagens värsta avarter som filmade avrättningar och barnporr. Till det kommer kommersialismen som i sin prydnad spelar på folks rädslor och osäkerheter och som för ett pris erbjuder sig att hjälpa, men helst kronisk hjälp, det är ju en dålig affärsidé att se till att problemen försvinner helt... Jimmy växer upp i den här miljön i en ganska kall familj och utvecklas till en rätt så oengagerad ung man. Intressant läsning, där de karaktärer som fascinerar mig mest är Oryx och Crake och Jimmys relation till dem.

Början av boken slukar jag och det känns som att jag läser något som skulle kunna få fullpoäng, men så småningom känns det lite för långt - det är för mycket halvtaskig mat, för många vidriga videoidéer och för många nya livsformer. Allt är intressant, men jag hade önskat att Atwood skurit ner på detaljerna för att få mer fart i historien. Gillar hur rolig boken är genom hela boken, speciellt bitarna som handlar om Children of Crake.

2 kommentarer:

  1. Jag gillade också denna väldigt mycket, skruvad och annorlunda och som du säger blev det lite väl mycket framemot slutet. Jag har nyss läst ut Syndafloden, bok två men måste samla tankarna lite innan jag skriver om den. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har bok två och tre på läsplattan, ska definitivt läsa vidare :) Hoppas dock att de är lite hårdare redigerade...

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)