tisdag 1 april 2014

Läsmånad: mars

Lite färre sidor den här månaden. Märker att jag inte läser så mycket på vardagarna mer än under pendlingen vilket normalt är två timmar om dagen. När man då ganska många dagar får skjuts av en snäll kollega hem, sjunker den tiden ganska drastiskt. Och nej, jag sitter inte bredvid henne och läser :)

Som vanligt har jag mest läst ya-böcker, hela 9 av 13, men tycker att det blev en bra blandning ändå. Lite contemporary, lite urban fantasy, en nobelpristagare, ett par barnböcker, en dystopi och två böcker som utspelade sig under andra världskriget. Dessutom två nya länder (Australien och Ungern) för det här året, även om den amerikanska övervikten är total för tredje månaden i rad, inget som jag tror kommer att förändras nästa månad heller :)

Många bra böcker! Har tre i toppen som fångade mig totalt: Fan Girl, Saving Francesca och månadens sista, Don't Turn Around. De två första med unga, ganska ensamma tonårstjejer som försöker hitta sin plats bland skola, dysfunktionella familjer och kompisar. Den tredje har även den en ung ensam tonårstjej som huvudkaraktär, men hon är mer lik en ung Lisbet Salander, och hennes problem är långt ovanligare - hon vaknar nyopererad på ett operationsbord i en stor förvaringshangar. Andra mycket läsvärda böcker som gav mig en del att tänka på var Mannen utan öde och City of Thieves - båda skildrar väldigt tuffa förhållanden under andra världskriget, dels  i koncentrationslägren, men även belägringen (och svälten, herregud) av Leningrad. Dystopin The Maze Runner gillade jag också, speciellt att man som läsare inte vet mer än personerna i experimentet, även om andra delen inte levde upp till den första.

De inte lika bra: Wake-serien. Har läst de tre första böckerna om sirenerna nu, och de blir inte bättre så jag tänker lägga ner serien nu, bättre sent än aldrig... Naomi and Ely's No Kiss List blev inte heller en favorit, hade ganska svårt för Naomi, och till viss del även för Ely vilket gjorde att mycket av boken föll. Som vanligt ligger jag långt efter med recensionerna, både att skriva och posta dem, men jobbar på det.

Annat bokrelaterat: En barnboksillustratör, Helena Bergendahl, var och hade en work shop i klassen - jätteroligt. Och så var klassen och såg Sparvel på Teater Tamauer. Mitt första teaterbesök på ganska länge, borde vara fler.

Statistik:
Lästa sidor: 3751                                       Lästa böcker: 13 (2 barn), noveller: 1 
Böcker på svenska: 2, engelska: 11           Böcker skrivna av kvinnor: 8, män: 4, kombo: 1
Nya författare för mig: 7                             Antal länder: 5
9 böcker skrivna av amerikanska författare
1 bok skrivna av svenska författare
1 bok skrivna av brittiska författare
1 bok vardera skriven av författare från Australien och Ungern 

Utmaningar:
Läsutmaningen: 10
Kaosutmaningen 2.0: 8                
Författartolvan: 1
Hyllvärmare: 1

Böcker:
13. Don't Turn Around - Michelle Gagnon *månadsfavorit*
N.  No Escape - Michelle Gagnon (novell)
12. Mannen utan öde - Imre Kertész
11. Tidal - Amanda Hocking -månadsbesvikelse-
10. Saving Francesca - Melina Marchetta *månadsfavorit*
9.   The Green Book - Jill Paton Walsh (barnbok)
8.   City of Thieves - David Benioff
7.   Naomi and Ely's No Kiss List - Rachel Cohn & David Levithan -månadsbesvikelse-
6.   Fråga chans - Marie Oskarsson (barnbok)
5.   Lullaby - Amanda Hocking
4.   The Scorch Trials - James Dashner
3.   Fangirl - Rainbow Rowell
2.   The Maze Runner - James Dashner
1.   Wake - Amanda Hocking

Film:
Inte en enda film på bio. Tror inte ens jag har sett mer än en del av en enda film på tv (The Bourne Identity - alltid lika bra, även om man inte upptäcker den förrän den kommit en bra bit in...).

2 kommentarer:

  1. Å vad härligt med en sammanfattning på månadens läsupplevelser:) Det tror jag att jag också ska börja med! Har ju inte bloggat så länge än så det får komma nu i slutet av april tänker jag:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nytt för i år för mig :) Blev inspirerad av en annan blogg, och de goda idéerna sprider sig...

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)