måndag 28 april 2014

Tematrio: Arbetarklass

I tematrion den här veckan märks det att första maj närmar sig för Lyran vill ha tips på arbetarlitteratur. Jag följer hennes exempel och tar lite nyare böcker, mina utspelar sig alla i den amerikanska södern, och noterar medan jag skannar bokhyllan hur få böcker som passar in - journalister och konstnärer är överrepresenterade i min hylla. Sedan är väl inte just arbetarklass fokus i de två översta på listan, men det är en del av vad som gör karaktärerna till dem de är.
  • Shakespeare's Landlord av Charlaine Harris får komma först. Det är egentligen en bok som jag räknar till mysdeckarna, men huvudpersonen, Lily Bard, arbetar som städare och hur folk behandlar henne på grund av yrket är bitvis väldigt tydligt.
  • Ytterligare en Charlaine Harris-serie får komma med, den om Sookie Stackhouse. Hon är visserligen en telepat som umgås, mer än vad som är nyttigt, med vampyrer, men hon är också en lågutbildad och lågbetald servitris och hennes kamp för att få pengarna att räcka till är bland det jag tycker bäst om i böckerna (och Eric och Pam förstås). Här har vi en kvinna som inte har råd att ligga på sjukhus eller att missa sina arbetspass på grund av skador.
  • The Help (Niceville) av Kathryn Stockett, handlar om hur svarta hembiträden behandlades under 60-talet. Hur de fick uppfostra barnen i familjerna där de arbetade, men där man samtidigt räknade silvret efter de putsat det för att försäkra sig om att inget var borta, för man vet ju hur de egentligen är...

22 kommentarer:

  1. Jag gillade Niceville, de andra två har jag inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är väldigt svag för Harris, gillar det mesta hon har gjort :)

      Radera
  2. Böckerna om Sookie Stackhouse tänkte jag inte på, men Sookie är verkligen arbetarklass. Niceville ska jag läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut att du ska :) Svårt att förstå att det hände såpass nyligen.

      Radera
  3. Åhh, den här blir svår! Jag som bara läser deckare, är poliser arbetarklass? Kanske om jag tar Garnethhilltriologin av Denise Mina. Eller Barbara Havers i Elisabeth Georges böcker...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina har jag ingen större erfarenhet av, men Barbara Havers passar ju som hand i handske (blir så väldigt tydligt i kontrast med Lynley).

      Radera
  4. Niceville var jätteintressant! Så mycket jag inte visste om hur det fortfarande var på den tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur. Att det var så nyss, och att fördomarna var så massiva... svårt att förstå.

      Radera
  5. Niceville tog jag också,den är så bra.

    SvaraRadera
  6. Niceville är ett bra exempel, de andra två har jag inte läst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så många bra böcker, så lite tid :)

      Radera
  7. Funderade också på Niceville - det är ett litet mästerverk. De andra har jag inte läst, men jag skulle gärna vilja läsa åtminstone första Sookie Stackhouse för att ha lite koll på vad ungdomarna läser ;)

    SvaraRadera
  8. Har inte läst någon av dessa, tack för tipsen.

    SvaraRadera
  9. Inga böcker som jag hade läst. Men jag har Niceville och en del Sookie Stackhouse-böcker hemma, så det är lätt åtgärdat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh härligt, det tycker jag absolut att du ska göra :)

      Radera
  10. Niceville gillade jag mycket! Har inte läst Harris, bara sett True Blood på teve ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tillhör dem som tycker att böckerna är totalt överlägsna tv-serien. Första säsongen är ganska trogen kanon, men sedan går det alltmer utför, och blir allt konstigare, i Alan Balls regi :(

      Radera
  11. Svar
    1. Tack, fick tänka till på den här :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)