måndag 5 januari 2015

Bokåret 2014

Så var det dags för en årssammanställning. Jag har läst 192 böcker, i genomsnitt 182 sidor om dagen, vet inte när jag hann med det? Nu återstår att försöka lista de 20 bästa. Inte helt lätt för jag tycker att jag läst många som varit väldigt bra. Har ju utsett mina favoriter efter varje månad, men när jag väljer mina årsfavoriter märker jag att det kommer med några som växt efteråt, samtidigt som en del av favoriterna just efter avslutad läsning har tappat lite. Utan inbördes ordning:

Visions - Kelley Armstrong (tyckte väldigt bra om första delen Omens också)
Panic - Lauren Oliver
A Monster Calls - Patrick Ness
The Girl who Loved Tom Gordon - Stephen King
Expeditionen: Min kärlekshistoria - Bea Uusma
Before I Fall - Lauren Oliver
Stolen - Kelley Armstrong
The Immortal Rules - Julie Kagawa
Gregor and the Marks of Secret - Suzanne Collins
The Handmaid's Tale - Margaret Atwood
Harry Potter and the Philosopher's Stone - J.K. Rowling
The Name of the Wind - Patrick Rothfuss
Under the Dome - Stephen King
Ninas resa: en överlevnadsberättelse - Lena Einhorn
Ru - Kim Thúy
Shift - Hugh Howey
Eleanor & Park - Rainbow Rowell
Don't Turn Around - Michelle Gagnon
Light - Michael Grant
The Age of Miracles - Karen Thompson Walker
Så mycket bra med lite övernaturliga inslag och ganska mycket bra ya, men också en hel del annat. 12 av de nitton är av författare jag upptäckt under året och min nya favorit Kelley Armstrong fick med två böcker från olika serier liksom Lauren Oliver med två fristående (har man bara läst Olivers Delirium-serie tycker jag man ska ge hennes övriga en chans, tycker de är ofantligt mycket bättre), finns några andra författare som också hade kunnat få med fler böcker, men jag nöjde mig med en från varje serie...

Ungefär en tredjedel av böckerna jag läst är av nya författare, och med tanke på att jag läst flera böcker av ganska många av dem (som mest sju böcker, både av Kelley Armstrong och Louise Penny) så blir det egentligen mer än så. Två tredjedelar var skrivna av kvinnliga författare och 45 procent av författarna var amerikaner. 17 länder lyckades jag skrapa ihop och största skillnaden från förra året är att jag läste 22 kanadensiska böcker istället för 2.

Jag upptäckte ljudböcker under året, 19 stycken blev det, och bästa inläsningen tycker jag att Stephen Fry gjorde i Harry Potter-serien. Av böckerna jag läst (och lyssnat på) var 70 procent på engelska, det största problemet med det är att jag har börjat använda engelska uttryck. På svenska. Låter bedrövligt.

Mina utmaningar har mestadels gått bra. Kunde pricka av alla punkter i både kaos- och läsutmaningen, min boktolva blev klar i augusti, mina tre tre-på-tre-trios gick smidigt även om böckerna i mysdeckarförfattartrion blev en besvikelse, men jag misslyckades med att läsa en hyllvärmare i december... Hyllvärmarutmaningen var den som var svårast att genomföra de flesta månaderna, det var ganska ofta som jag stod och letade i bokhyllan under sista veckan och var det under de allra sista dagarna letade jag efter något tunt... Tar en paus från just den utmaningen nästa år.   

Statistik:
Lästa sidor: 66.556                                                          Lästa böcker: 192 (30 barn, 2 grafiska, 15 non-fic, 19 ljud), noveller: 10
Lästa böcker på svenska: 57, engelska: 135               Böcker skrivna av kvinnor: 128, män: 58, kombo: 6
Författare som är nya för mig: 69                                Antal länder: 18
87 böcker av amerikanska författare
33 böcker av svenska författare
27 böcker av brittiska författare
20 böcker av kanadensiska författare
7 böcker av australiska författare
2 böcker vardera av finska, tyska, ryska och vietnamesiska författare
1 bok vardera av författare från Brasilien, Frankrike, Indien, Island, Italien, Japan, Polen, Turkiet och Ungern

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)