lördag 3 januari 2015

Läsmånad: december-2014

Läsningen gick långsamt de första tre veckorna, men under resan i Malaysia blev det desto mer, hittade några sträckläsningsböcker som åkte fram så fort jag hade möjlighet:) Månadens bästa blev Visions av Kelley Armstrong, uppföljaren till Omens, och vad jag njöt när jag läste. Urban fantasy med en hel del humor, spänning och attraktion. Även Panic av Lauren Oliver blev månadsfavorit, om en tävling på liv och död med deltagare (huvudpersoner) jag tyckte väldigt mycket om. Månadens läsning var faktiskt så bra att jag inte med gott samvete kan utnämna någon till besvikelse även om jag antagligen inte kommer att fortsätta med Lemony Snickets böcker om syskonen Baudelaires, hade inte insett att det var en ren barnbok...


Hittade några nya serier som jag ser fram emot att fortsätta med, Hodkins böcker om Mara där man inte riktigt är säker på om hon faktiskt har lite för mycket inflytande för sitt eget bästa eller om hon är psykotisk, och Blacks urbana fantasy om berörarna där alla har handskar så att ingen ska bli ofrivilligt förbannad. Bradleys bok om Flavia var inte klockren, men jag gillar den lättstötta huvudpersonen så han kommer att få ett försök till. Tycker väl egentligen att jag har lite för många serier påbörjade och det tar emot lite att börja på nya, men samtidigt finns det så många som jag är sugen på. Läste i alla fall vidare i serierna om Karou, Stephanie Plum, kommissarie Gamache, Olivia Taylor-Jones och Women of the Otherworld så det känns bra.

Har enbart läst på engelska den här månaden (har bara läst nordamerikanska författare) och märker att jag ibland försöker direktöversätta engelska uttryck när jag pratar i en vild gåsjakt på ord... Det blir sällan bra. Nästan hälften av författarna var nya upptäckter vilket är kul och alla utom två (Black och Evanovich) är sådana jag hittat under året som gått.

Statistik:
Lästa sidor: 4773                                                              Lästa böcker: 13 (varav 1 barnbok, 1 ljudbok och 1 non-fiction), noveller: 1
Lästa böcker på svenska: 0, engelska: 13                    Böcker skrivna av kvinnor: 9, män: 3, kombo: 1
Nya författare för mig: 6                                                Antal länder: 2
8 böcker av amerikanska författare
5 böcker av kanadensiska författare

Utmaningar:
Hyllvärmare: Blev inte nån... 

Böcker:
192.    A Series of Unfortunate Events: The Bad Beginning - Lemony Snicket (barnbok)
191.    The Unbecoming of Mara Dyer - Michelle Hodkins
190.    White Cat - Holly Black
189.    A Trick of the Light - Louise Penny
N.       Rules for Virgins - Amy Tan (novell)
188.    Haunted - Kelley Armstrong
187.    Night of Cake and Puppets - Laini Taylor (kortroman)
186.    Visions - Kelley Armstrong  *månadsfavorit*
185.    No Time for Goodbye - Linwood Barclay
184.    Panic - Lauren Oliver  *månadsfavorit*
183.    The Thousand Dollar Tan Line - Rob Thomas & Jennifer Graham
182.    Hard Eight - Janet Evanovich
181.    The Sweetness at the Bottom of the Pie - Alan Bradley
180.    Bossypants - Tina Fey (ljudbok, non-fic)

Film:
Veronica Mars, dvd, härligt att få se gänget igen, även om filmen inte var bättre än tv-serien.
The Maze Runner, på flyget, blev inte helt nöjd, tyckte den var lite gapig och rörig, men det kan bero på att jag såg den under allt annat än optimala förhållanden.
Maleficent, på flyget, helt okej om den (inte så) elaka fen i Törnrosa, men blev inte såld.

Tv:
Homeland, ruggigt spännande!
Historieätarna, får mig t.o.m. att längta till nästa års julkalender :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)