torsdag 1 september 2016

Läsmånad: augusti-2016

Det är extremt ovanligt, men för en gångs skull är majoriteten av de lästa böckerna skrivna av en man. Nästan alla av samma man: Winston Graham. Fick ett ryck och läste sista halvan av hans Poldark-saga under månaden. Har periodvis varit mer närvarande i 1800-talets Cornwall än här hemma :) Nästan lika ovanligt är att de amerikanska böckerna inte är i majoritet. Kan tacka Winston Graham och Kelley Armstrong för det. Något färre böcker än vanligt, men med ett helt gäng tegelstenar blev genomsnittet/bok 499.6 sidor. Och bara tre länder representerade totalt - inte en helt vanlig månad med andra ord :)

Månadsfavoriter blev dock två andra: Dels A Game of Thrones som jag har läst innan men nu lyssande på som ljudbok. Berättelsen var fortfarande lika bra, men jag var inte helt överens med den brittiske uppläsaren. Dels The Gathering, en paranormal ungdomsbok som utspelar sig i en liten (ca 200 invånare) kanadensisk stad långt in i skogen. Gav den ursprungligen 4+, men sänkte den till 4. Det var ljuvlig läsning, men den har bleknat ganska fort.

Besvikelsen blev en Harry Potter-bok *gasp* Den var inte dålig, men jag hade önskat mig mer - kanske ungefär samma berättelse, men i bokform? United as One läste jag inte ut, nöjde mig med lite i början och slutet, men kan ändå inte säga att det var en besvikelse. Av det jag läste så var den väldigt lik de tidigare böckerna i serien, jag var bara inte sugen på att lägga tid på den.

Har varit på bio tre gånger (!), måste se till att fortsätta så. Favoriten är The Legend of Tarzan, av många olika anledningar :) En del tv också. Kommer att sakna både Indian Summers och Vår stora kärlek.

Statistik:
Lästa sidor: 6995                                       Lästa böcker: 14 (1 ljud, 1 pjäs)
Böcker på svenska: 0, engelska: 14          Böcker av kvinnor: 6, män: 7, kombo: 1
Nya författare för mig: 1                             Antal länder: 3
Del av serie: 13 (2 påbörjade, 4 avslutade/up to date och 1 uppgiven)
7 böcker av brittiska författare
5 böcker av en kanadensisk författare
2 böcker av amerikanska författare

Utmaningar:  
The Reading Challenge: 0 (43/50)
Läs böcker från fyra nya länder: - (6/4)
Skriv om böckerna inom en vecka efter att du har läst dem: Nja, en del av dem, men långt ifrån alla...

Böcker:
154.     Bella Poldark - Winston Graham  3+/5
153.     The Twisted Sword - Winston Graham  3/5
152.     The Loving Cup - Winston Graham  3+/5
151.     The Miller's Dance - Winston Graham  4-/5
150.     The Stranger from the Sea - Winston Graham  4/5
149.     Harry Potter and the Cursed Child - J.K. Rowling, J. Tiffany & J. Thorne  3-/5   -månadsbesvikelse-
148.     The Angry Tide - Winston Graham  4/5
147.     The Coldest Girl in Coldtown - Holly Black  3/5
146.     A Game of Thrones - George R.R. Martin  (ljudbok)  4+/5  *månadsfavorit*
145.     The Rising - Kelley Armstrong  4/5
A.        United as One - Pittacus Lore (avbröt läsningen)
144.     Darkest Powers Bonus Pack 1 - Kelley Armstrong  (novellsamling) 3/5
143.     The Calling - Kelley Armstrong  4/5
142.     The Gathering - Kelley Armstrong  4/5  *månadsfavorit*
141.     The Reckoning - Kelley Armstrong  4/5

Film: 
Tarzan, bio. Gillade den överlag även om slutet hade kunnat göras bättre. Och Skarsgård? Fantastisk!
Diary of a Teenage Girl, dvd. Nja, grep inte riktigt tag i mig, Skarsgård till trots.
Kollektivet, bio. Blev inte riktigt engagerad i karaktärerna, så nja.
Love and Friendship, bio. Rolig austenbagatell, bäst var karaktären sir James :)

Tv: 
Dexter, säsong 5-8, Hbo. Hade läst innan att många var besvikna på slutet *spoiler* Dexter som skoggshuggare, och jag trodde det skulle betyda att han med nöd och näppe undgått fängelse, men istället var det han som förstörde sin chans att bli lycklig, och jag kan bara hålla med - sorgligt slut, hade velat se något mer hoppfullt.
Indian Summer, svt. Om motsättningarna i Indien och kämpande för frigörelse och om de engelsmän som är herremän på plats, kryddat med lite socitetsliv och romanser. Gillart!
The Last Kingdom, svt. Okej drama med vikingar, men inte klockren. Blir ganska irriterad på Uhtred som inte ens gör försök att spela spelet vid hovet.
Vår stora kärlek, svt. Brittiskt familjedrama om kärlek i olika konstellationer. Mycket trevlig! Derek Jacobin hade en av huvudrollerna och jag kan inte låta bli att förundras lite över hur bra de lyckades sminka honom till gammal man i Jag, Claudius - här kan man se att de inte var så långt ifrån :)
Casual, Hbo. Trevlig, men inte oförglömlig.
Barnmorskan i East End, svt. Måste säga att jag tycker den här säsongen är den bästa hittills. Tycker mer om fallen och att se hur folk levde än att följa de fasta karaktärernas liv.

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte väldigt mycket om Harry Potter and the Cursed Child, men hoppas nästan att det ska komma en bokversion också som ger chansen att utveckla handlingen lite till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle också vilja se den som bok, men är inte helt övertygad om att det räcker. Finns en del saker i den som jag inte riktigt får ihop (eller kanske snarare inte vill få ihop) med de tidigare böckerna.

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)