torsdag 22 september 2016

Pride and Prejudice: Jane Austen

Pride and Prejudice Audiobook
Bild lånad från audible
Innan i somras var det var många år sen jag verkligen läste Pride and Prejudice, men jag brukar se åtminstone en filmatisering av den varje år (allra oftast den från 2005 med Kiera Knightley och Matthew MacFadyen). Så råkade jag få tag på den som ljudbok inläst av Rosamund Pike som spelade den ljuva Jane Bennet i samma film och bestämde mig för att det var dags att "läsa om" den.

Jösses, vilket bra beslut det var! Filmatiseringar i all ära, men det finns mycket i boken som (naturligtvis) inte får plats. Jag njöt av de små dramerna, humorn och det engelska språket och jag njöt nog allra mest av Pike som uppläsare. Jag tyckte hon var rent fantastisk! Inlevelse kombinerat med en härlig röst. Tycker överlag att det är roligt att lyssna på engelska och amerikanska uppläsare, de känns ofta mer som röstskådisar än uppläsare och när det görs bra så blir historien så himla levande, som i det här fallet :)

Kom på att jag inte skrivit något om historien, men... nog vet väl nästan alla vem systrarna Bennet och mr Darcy är?

*månadsfavorit*

2 kommentarer:

  1. Jag läste faktiskt Stolthet och fördom för första gången nu för några veckor sedan och jag älskade den. Helt underbar!

    SvaraRadera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)