söndag 4 september 2016

Smakebit: Stjärndamm

Stjärndamm (inbunden)
Bild lånad från bokus,
finns också på adlibris
Har datorproblem, vilket suger, så det här inlägget skrevs igår på biblioteket, får försöka länka den till Maris smakebitssamling via mobilen. Kommer läsa era smakbitar, naturligtvis, men är lite osäker på hur många kommentarer jag har tålamod att skriva på det lilla tangentbordet. Jag vet inte hur det gick till eller varför, men efter att datorn har stått och fladdrat i en timme nu på morgonen så fungerar det plötsligt igen - yay!

Dagens smakbit kommer från en bok jag stått i en lång bibliotekskö för, tredje delen av Lars Wilderängs dystopiska trilogi - Stjärndamm. Jag har inte börjat på den ännu så smakbiten kommer från första sidan:

Ljudet av hur han slagit igen och igen med yxan mot den första, redan blodige och sargade bybon från Svenshögen, och duckat för dennes utsträckta armar. Han kunde känna hur slagen från yxan fortplantat sig upp längs hans arm och se hur han vid femte slaget knäckt upp skallen på mannen. Hur rött blod blandat med grå streck exploderat ut och mannen, eller det som en gång varit en man, fallit till marken. Filip hade halvsprungit undan skrikande och viftande för att leda bort den skräckinjagande folkmassan från gården, samtidigt som han ropat larmsignalen för omedelbar evakuering till sin familj.

Hoppas att ni får en trevlig söndag allihop!

24 kommentarer:

  1. Den här serien vill jag verkligen läsa. Hoppas den kommer på bokrean nästa år :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara att hålla tummarna :) Själv föredrar jag biblioteket, tar mindre plats...

      Radera
  2. Verkar vara en intressant serie, även om smakbiten var vedervärdig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är intressant, hade lite tidsbrist där när jag valde utdrag, det finns mycket som inte är lika vedervärdigt :)

      Radera
  3. Tänker läsa den här serien så småningom. De första två delarna står redan beredda i hyllan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det kan vara klokt att inte ha årslånga uppehåll mellan böckerna som jag "tvingades" till. Ibland borde man vänta på att hela serien finns innan man börjar läsa...

      Radera
  4. Ugh, dataproblem är verkligen jobbigt! Men tur att den funkar igen :) Jag har blivit väldigt nyfiken på den där serien, men har inte blivit att jag har tagit itu med den än :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag dog den igen. Fruktansvärt trist. Serien är bra, första boken speciellt :)

      Radera
  5. Kanske är det dags att läsa Wilderäng. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Jag har läst del 1 men sedan har jag tyvärr inte läst fortsättningen, fast jag vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skumt hur det blir så ibland.

      Radera
  7. Tack för smakbiten! Läst och gillat, men inte bäst i trilogin. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, min favorit var den första. Men tyckte den här var bättre än mittenboken.

      Radera
  8. Wilderäng har jag kvar att läsa. Tack för otäck smakbit som ändå lockar ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du en bra författare som väntar :)

      Radera
  9. har ännu inte bestämt om jag ska läsa eller inte. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten. Har i alla fall hört talas om serien :-)

    SvaraRadera
  11. Dataproblem är ju så frustrerande! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fruktansvärt. Och nu har den dött igen. Sitter med en lånad jobbdator nu...

      Radera
  12. Svar
    1. Både ja och nej - Stjärndamm låter ju fint, men i boken är det allt annat än det...

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)