fredag 16 september 2016

Guilty Pleasures: Laurell K. Hamilton

Guilty Pleasures (häftad)
Bild lånad från bokus,
finns även adlibris
Guilty Pleasures är första boken om Anita Blake som är en animator, d.v.s. hon kan få döda att resa sig. Hon kontaktas av vampyrer för att reda ut en serie mord där man kan tänka sig att hennes förmågor behövs. Men eftersom de bästa vampyrerna enligt Anita är döda (ännu mer så än vanliga vampyrer), vill hon inte blanda sig i, men hon ges inget val.

Tankar: Det är en intressant uppbyggd verklighet där vampyrers existens inte längre är en hemlighet och det finns t.o.m. en ny kyrklig inriktning som garanterar evigt liv. Boken har även intressant "mytologi", det är t.ex. första gången som jag läser om var-råttor, vilket är ganska mycket mindre glamoröst än varulvar.

Jag blev dock inte övertygad av boken som helhet. En bra bit in kollade jag upp om det verkligen var första boken i serien som jag läste för det kändes som att det fanns för mycket backstory som nämndes i förbigående utan att förklaras. Jag fick heller ingen klar känsla för Anita, hittills är hon något av ett neutrum för mig. Även bikaraktärerna känns lite skissartade.

Mitt största problem var dock vampyrmästaren som nästan tog död på Anita i sin iver att få henne att göra jobbet hon redan hade åtagit sig (två gånger av två olika anledningar!) vilket ledde till att det slösades en massa tid trots att det var så bråttom. En av följderna blev också att det bildades ett mystiskt vampyrband mellan Anita och en av vampyrerna - något som verkade ganska förbjudet och som fick agerandet att kännas ännu klumpigare. När sedan samma mästare framkallade en inomhusstorm blev det väl mycket... Jag tänker att jag borde läsa nästa del i serien också för att ge den en chans till eftersom jag tycker att den borde tilltala mig, men jag har ärligt talat ingen större lust.

2 kommentarer:

  1. Det där med var-råttor lät onekligen annorlunda. :) Synd att den inte var så bra ^^;;

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hade väntat mig mycket mer. Anita Blake-böckerna nämns som något av en föregångare inom genren av en del. Nåja, det kanske tar sig (innan det tydligen spårar ut totalt runt bok 10). Fär väl se om den får en chans till...

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)