måndag 29 augusti 2016

Night Shift: Charlaine Harris

Night Shift (häftad)
Bild lånad från bokus,
finns också på adlibris
Tillbaka för tredje, och förhoppningsvis sista, gången i den lilla avfolkade hålan Midnight i Texas. Det är något ondskefullt som börjat locka dit människor och djur och får dem att begå självmord i korsningen. De få invånarna tycker väl inledningsvis mest att det är bekymmersamt för att det riskerar att locka dit pressen och hur ska det då gå med deras respektive hemligheter? Så småningom inser de i alla fall att vad det än är som drar så lär det gå illa för fler än självmordsoffren och de börjar leta efter sätt att oskadliggöra hotet.

Tankar: Att jag inte är helt nöjd har väl framgått, ett problem är att jag inte kommer tillräckligt nära någon av det nästan tiotalet personer man får följa. I första boken var jag glad att få återknyta bekantskapen med några karaktärer från Harris tidigare produktion, men nu retar jag mig mest på hur deras personligheter har ändrats från deras originalhistorier.

Återigen är Manfred underutnyttjad som karaktär, jag ser inte riktigt vitsen med att ha med ett medium i boken när hans förmågor knappt finns med. Likaså är änglarna och vartigrarna satta på undantag. För många möjliga godbitar som mest lever svenssonliv helt enkelt. Och jag har fortfarande svårt för att det finns energivampyrer, speciellt när jag har läst Harris tidigare vampyrserie om tretton delar där det inte ens nämns. Och det är samma universum, i Night Shift besöker Lemuel (energivampyr) dallasklanen som spelade stor roll i Living Dead in Dallas (och vilken otroligt mycket bättre bok det är!).

Sedan får jag inte riktigt serien att hänga ihop. Det är en del som händer, men jag tycker att det följs upp dåligt mellan böckerna, med det ondskefulla väsnet i den här boken som största exempel. Jag kan inte påminna mig något i de tidigare böckerna som leder dit. Och det konstiga hotellbygget från förra boken är helt plötsligt bara ett hotell? Upplösningen är dessutom så osannolik i sig självt, med publika jungfruoffer, att det inte blir vidare bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)