söndag 21 augusti 2016

Smakebit: The Loving Cup

Loving Cup (e-bok)
Bild lånad från bokus,
finns också på adlibris
Äntligen är Smakebit på söndag tillbaka igen. Jag hoppas att det kan få mig att komma ur den här bloggdvalan jag hamnat i, har inte haft någon lust alls. Läsningen går framåt i alla fall, läser just nu The Loving Cup av Winston Gramham, den tionde boken i serien om familjen Poldark och deras liv i Cornwall tidigt 1800-tal.

I utdraget är Geoffrey Charles tillbaka i Cornwall efter att i många år ha stridit i kriget mot Napoleon. Han är på besök hos sin avskydde styvfar för att ta sitt arv, Poldarkfamiljens gamla herresäte, i besiktning:

     George said evenly: 'I have no keys. They are with the Harrys. All you have to do is go over and call at the lodge. They will give them to you at once. You will find the place neglected. The Harrys were always rogues.' 
     ‘I wonder you kept them on.' 
     George shrugged.
     'After your mother died I could find little interest in the place.'
     And little interest in preserving it for Francis's son, thought Geoffrey Charles.

Ha en trevlig söndag!

30 kommentarer:

  1. Känns inte riktigt som böcker för mig och det är ju skönt det också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ganska skönt att inte bli lockad av precis allt :)

      Radera
  2. Tack för smakebiten, okänd serie för mig.

    SvaraRadera
  3. Det lockar ju lite med en släkthistoria som utspelar sig i Cornwall... Den här sommaren har jag förälskat mig i Cornwall som skådeplats för böcker. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då borde du älska de här. De får mig att vilja åka dit...

      Radera
  4. Historisk handling lockar alltid. Får kika närmare på denna serie. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  5. Jag såg Poldark när det gick på SVT, alla avsnitt utom det sista som jag tyvärr missade. Får försöka jaga rätt på det, låter som att en ny säsong kommer så småningom. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror/hoppas att fortsättningen kommer i höst/vinter någon gång.

      Radera
  6. släkthistorier är alltid intressanta. den här serien lästes väldigt mycket när den först kom ut på svenska. kul att den fortfarande lever. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Missade den första omgången... Ibland är det tur att böcker blir tv-serier så man får reda på att de finns :)

      Radera
  7. Tack för smakbiten! Det blir nog inte mer än så för mig ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Attans, valde jag fel utdrag :) Antar att brittiska draman från 1700-talet inte tilltalar alla...

      Radera
  8. Historiska böcker brukar jag tycka om och släkthistorier brukar vara intressanta. Poldark känns bekant, har det filmatiserats också? Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är en tv-serie (eller två), en gammal från 70-talet och en där första säsongen sändes på svt förra sommaren med underbare Adrian Turner som huvudperson :)

      Radera
  9. Jajamen, få fart på bokbloggen försöker jag mig på också för tillfället. ;) Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gick inget vidare den här veckan... Försöker igen nästa. Att det ska vara så svårt?

      Radera
  10. Tack för smakbiten. Den sorts böcker jag tycker om...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rekommenderas :) Sen skummar jag lite ibland när de fina detaljerna av ångmotorer och liknande beskrivs, men har fallit för karaktärerna :)

      Radera
  11. Tack för smakbiten. Fantastiskt vad många serier man inte känner till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så mycket att upptäcka, så lite tid :)

      Radera
  12. Å, Poldark! Jag såg första säsongen av Poldark på SVT. Vet du om böckerna är bättre eller jämförbara med tv-serien?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar bägge, men tycker böckerna är bättre - de hinner gå in mer på djupet, medan tv-serien känns lite forcerad emellanåt.

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)