söndag 28 augusti 2016

Smakebit: A Clash of Kings

A Clash of Kings (pocket)
Bild lånad från bokus,
finns också adlibris 
och översatt till svenska
Söndag igen och dags att blogga, för tydligen får jag inte tummen ur övriga dagar... Trots färdigskrivna inlägg. Jisses. Men september ska bli en bra månad *håller tummar och tår*.

Idag kommer smakbiten från George R.R. Martins A Clash of Kings, andra delen i A Song of Ice and Fire (Game of Thrones). Jag läste den för flera år sen, men fick lite abstinens när senaste säsongen tog slut och gav mig på dem som ljudböcker. Lite glad att jag redan kan historien, tror att det kanske hade varit svårt att hålla reda på alla namn och platser annars, men så är jag ju bättre på att läsa än att lyssna också...

     Sansa closed the shutters and turned sharply away from the window. “You look very lovely today, my lady,” Ser Arys said.
     “Thank you, ser.” Knowing that Joffrey would require her to attend the tourney in his honor, Sansa had taken special care with her face and clothes. She wore a gown of pale purple silk and a moonstone hair net that had been a gift from Joffrey. The gown had long sleeves to hide the bruises on her arms. Those were Joffrey’s gifts as well. When they told him that Robb had been proclaimed King in the North, his rage had been a fearsome thing, and he had sent Ser Boros to beat her.
(Robb är bror till Sansa.)

Fler smakbitar finns hos Mari. Ha en trevlig dag :)

18 kommentarer:

  1. Jag är ju envis och väntar på att alla böcker ska komma ut innan jag ens börjar med första boken. TV-serien har jag dock inte kunnat stå emot :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar hur många år du får vänta, det känns lite dystert kan jag tycka med alla rykten om utgivningsdatum som aldrig stämmer...

      Radera
  2. Jag tror inte att jag kommer att läsa Game of Thrones, men en ska ju aldrig säga aldrig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd, för det är väldigt bra fantasy.

      Radera
  3. Jag har bara läst Drakarnas dans, men sett hela tv-serien (förstås). Jag tänker som du, att jag nu är redo att läsa serien från början, när jag inte behöver vara lika fokuserad på vem som är vem och hur det skall gå, utan kanske kan lägga märke till detaljer som jag missade i filmatiseringen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som jag märker mest nu när jag läser om dem är hur ont i magen jag får av beslut som jag vet kommer leda till att saker går värre... Så var det inte första gången jag läste :)

      Radera
  4. tack för smakebiten! har varken sett eller läst. såååå många böcker så lite tid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast de här är väl värda sin tid, i alla fall om man gillar bra fantasy :)

      Radera
  5. Supergillar tv-serien men sparar nog in lästid och låter böckerna vara. Så mycket böcker en vill läsa och kort om tid ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det eviga dilemmat... Nu när jag har dem som ljudböcker känns det mer befogat att läsa om dem, det blir på sådan tid där jag annars inte kan läsa som under handling och städning :)

      Radera
  6. Tack för smakbiten. Den här har jag läst (på svenska), det brukar bli en om året...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får väl hoppas att Martin lägger på ett kol så att du kan fortsätta så :)

      Radera
  7. Tack för smakbit! Verkar som en spännande serie, men känns för närvarande lite väl mastigt att sätta igång med. Finns ju så mycket annat som lockar. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju så med omfattande serier, både en förbannelse (finns ju så mycket annat man vill läsa) och en välsignelse (finns mycket av det goda).

      Radera
  8. Jag har läst första boken och har tänkt ge mig på denna under hösten. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte du kommer att bli besviken :)

      Radera
  9. Har ännu inte läst någon av hans böcker, men hört mycket positivt om dem.

    SvaraRadera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)