onsdag 3 augusti 2016

What Alice Forgot: Liane Moriarty

What Alice Forgot (häftad)
Bild lånad från bokus,
finns också på adlibris
What Alice Forgot handlar om Alice som tuppar av på gymmet och när hon vaknar på sjukhuset har hon tappat minnet av de sista tio åren. I sitt huvud är hon 29 år, lyckligt gift och väntar sitt första barn, men hon är ganska ensam om den bilden, det är mycket som hunnit hända nu när hon snart ska fylla 40. Hon har svårt att få ihop bilden alla andra har, av den hypereffektiva mamman, med den hon tror att hon är och hon gör sitt bästa för att forma om framtiden.

Tankar: Gillar som alltid Moriartys blandning av allvar och humor, liksom idén bakom boken - hur skulle det vara om man förlorade minnet från flera år? Jag tycker om Alice och hennes syster och det är intressant att läsa om hur Alice kämpar för att pussla ihop det som hänt dem det senaste decenniet, deras liv har utvecklats åt helt olika håll och ganska långt från deras yngre jag. Enda egentliga invändningen jag har är det allra sista, *spoiler*(jag gillade rektorn).

4 kommentarer:

  1. Jag måste läsa mer av Liane Moriarty och den här låter som om det kanske vore något att satsa på. Fast jag kan vara rätt kinkig med minnesförlust i böcker och film och hur det porträtteras, så det kan vara till bokens nackdel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte det gjordes bra, men är inte säker på hur kinkig jag är :) Framför allt gillade jag hur karaktärerna runtomkring inte kan förstå hur hon kan ha glömt just deras bröllop, eller sina egna barn, trots att de vet att hon lider av minnesförlust - hur svårt det är att förstå för en utomstående.

      Radera
  2. Väldigt intressant upplägg på en bok. Blir definitivt intresserad :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte mycket om den, gillar Moriarty överlag :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)