måndag 1 augusti 2016

Läsmånad : juli-2016

Har hunnit läsa en hel del, trots en mycket trevlig islandsresa. För ovanlighetens skull började jag månaden med en himla massa noveller i ett försök att rensa lite på läsplatten med mycket varierat resultat. De flesta novellerna kom från Armstrongs Otherworld-universum och trots en del riktigt intetsägande sidor så fanns det en del guldkorn och tillsammans ger de större insyn i grundserien.

Bästa bok var Dessens Dreamland, en ungdomsbok om ett förhållande som går helt fel och The Black Moon, den femte boken i Poldarkserien. Läste tre av Poldark-sagan på rad tills jag slutligen var mer i 1700-talets Cornwall än dagens Sverige. Tycker om det stadiet, men kan ibland känna mig lite lätt knäpp.

Den bok jag tyckte sämst om var Badhytten. Jag skrattade en del under läsningen, men retade mig enormt på karaktärerna, otydliga ställen i texten och att garven kändes så billiga, lite som om Stefan och Krister skrivit en bok. Besviken blev jag på Den som gräver en grav. Tyckte första delen i serien var riktigt bra och sen kom den här? Böcker som inte var dåliga, men som inte heller levde upp till de höga förväntningar jag hade på dem är Ferrantes My Brilliant Friend och Thúys Vi.

Bloggandet höll bara halva månaden, sen blev det visst skrivsemester, åtminstone på bloggen. Nu har jag så många böcker orecenserade att jag ska försöka med ett par inlägg om dagen ett tag och slå ihop andra till ett inlägg. Får se hur länge den föresatsen står sig :)

Statistik:
Lästa sidor: 7798                                  Lästa böcker: 23 (1 ljud), noveller: 12
Böcker på svenska: 6, engelska: 17     Böcker av kvinnor: 16, män: 5, kombo: 2
Nya författare för mig: 8                        Antal länder: 9
Del av serie: 16 (6 påbörjade, 1 avslutade/up to date och 2 uppgivna)
7 böcker av en kanadensisk författare
4 böcker av amerikanska författare
4 böcker av brittiska författare
3 böcker av isländska författare
1 bok av en australisk författare
1 bok av en ghanansk författare
1 bok av en italiensk författare
1 bok av en svensk författare
1 bok av en vietnamesisk författare

Utmaningar:  
The Reading Challenge: 1 (43/50), det går långsamt nu...
Läs böcker från fyra nya länder: (6/4): Ghana
Skriv om böckerna inom en vecka efter att du har läst dem: Nästan :)

Böcker:
140.     The Awakening - Kelley Armstrong  4-/5
139.     The Summoning - Kelley Armstrong  4/5
138.     My Brilliant Friend - Elena Ferrante  3-/5
137.     The Last Boy and Girl in the World - Siobahn Vivian  3-/5
136.     Three Wishes - Liane Moriarty  4-/5
135.     The Four Swans - Winston Graham  3/5
134.     The Black Moon - Winston Graham  4+/5  *månadsfavorit*
133.     Warleggan - Winston Graham  4/5
132.     Guilty Pleasures - Laurell K. Hamilton  3-/5
131.     Windhaven - George R.R Martin & Lisa Tuttle  (ljudbok)  3/5
130.     Vi - Kim Thúy  3/5
129.     Den som gräver en grav - Yrsa Sigurdardóttir  2/5   -månadsbesvikelse-
128.     Det tredje tecknet - Yrsa Sigurdardóttir  4/5
127.     Häxans tid - Árni Thórarinsson  2/5
126.     Dreamland - Sarah Dessen  4/5  *månadsfavorit*
N.        V-Plates - Kelley Armstrong  (novell) 3-/5
125.     Forsaken - Kelley Armstrong  4-/5
124.     Chaotic - Kelley Armstrong  (kortroman)  4/5
N.        Off-Duty Angel - Kelley Armstrong  (novell)  3/5
N.        Demonology - Kelley Armstrong (novell)  4/5
123.     Counterfeit Magic - Kelley Armstrong  (kortroman)  3/5
122.     Angelic - Kelley Armstrong (kortroman)  3+/5
N.        Territorial - Kelley Armstrong  (novell)  2/5
N.        The Case of the Half-Demon Spy - Kelley Armstrong  (novell)  3/5
N.        Checkmate - Kelley Armstrong  (novell) 3/5
N.        Recruit - Kelley Armstrong  (novell)  2/5
N.        Framed - Kelley Armstrong  (novell)  4-/5
N.        Escape - Kelley Armstrong  (novell)  4/5
N.        Bargain - Kelley Armstrong  (novell)  2/5
N.        Adventurer - Kelley Armstrong  (novell)  2/5
121.     Driven - Kelley Armstrong  4/5
N.        A Cat Was Involved - Spencer Quinn (novell)  3/5
120.     Daylight Saving - Edward Hogan  4-/5
119.     Badhytten - Christina Olséni & Micke Hansen  2/5   -månadsbesvikelse-
118.     Förändringar: en kärlekshistoria - Ama Ato Aidoo  3/5

Film: 
Paper Town, dvd. Fångades inte av karaktärerna alls, men så är det här också den av John Greens böcker som jag tycker minst om. Känns lite som att den saknar riktning.
Hajen, svt. Hade hunnit glömma av det mesta märkte jag när jag nu såg den igen. Gillar den, även om jag har svårt för storfiskaren - vad är det för fel på karln? Skyll dig själv ville jag säga när hajen tog honom :)

Tv: 
Casual, säsong 2, Hbo. Fortfarande bra, men första säsongen vann nog en hel del på att jag maratontittade, hann komma ifrån karaktärerna en del när jag var tvungen att vänta en vecka på varje avsnitt. Gillar dottern bättre här, bästa karaktären den här säsongen, tyckte sämre om brodern, han blev för manisk.
Dexter, säsong 2-4, Hbo. Det som slår mig mest med de första säsongerna är hur vår skadade seriemördare försöker hitta någon som är som han/som accepterar honom som han är: icetruck-mördaren, sponsorn Lila, Miguel och Trinity-mördaren. Han blir lika besviken varje gång...
The Family, kanal 5. Missade sista två avsnitten, så surt! Men tyckte mycket om det jag såg, hur många hemligheter som låg under ytan.
Indian Summer, svt. Om motsättningarna i Indien och kämpande för frigörelse och om de engelsmän som är herremän på plats. Gillart!

2 kommentarer:

  1. Du verkar ha haft en härlig läsmånad :) Vet du vad, jag har faktiskt aldrig sett Hajen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag definitivt :) Hajen är inte så dum. Inte helt klockren heller, men en klassiker på sitt sätt :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)