måndag 17 augusti 2015

Tematrio: BFFs Forever

Veckans tematrio hos Lyran har det trevliga temat vänskap i böcker. Här kommer tre bra exempel:
  • Harry Potter-böckerna av J.K. Rowling. Starka och lojala relationer växer fram, men de skildrar också hur missförstånd och avundsjuka åtminstone tillfälligt kan förgifta även den mest trofasta vänskap. Sen skadar det inte att man gärna hade varit en i gänget själv :)
  • En man som heter Ove av Fredrik Backman. Om en väldigt kantig och principfast man som så småningom tinar och släpper in människor i omgivningen, även de något udda.
  • Gatukatten Bob av James Bowen. Om vänskapen mellan en hemlös katt och en gatumusikant som försöker komma på fötter. En vänskap där det känns som att Bob och James räddar varandra.

28 kommentarer:

  1. Jag tog också med Gatukatten Bob, men jag valde en annan Backmanbok ;)

    SvaraRadera
  2. Harry Potter- böckerna är de enda jag läst och där är det verkligen vänskap det handlar om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är viktig, både i böcker och IRL :)

      Radera
  3. alla tar med kattboken, som jag inte läst. Ove och Harry Potter har jag läst i alla fall

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är ganska svag för kattböcker överlag :)

      Radera
  4. Ja men Harry Potter var ju ett superbra förslag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, vänskap mellan alla möjliga väsen där :)

      Radera
  5. Ja, naturligtvis Harry Potter. Perfekt exempel :)

    SvaraRadera
  6. Gatukatten är den enda jag läst, men visst borde man även läsa Harry Potter... verkar ju nästan höra till "allmänbildningen" att ha gjort numera! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och räcker det inte med argumentet "allmänbildad" så är det ju också så att det är härliga böcker (är vi åtminstone många som tycker).

      Radera
  7. Fin trio, Harry Potter känns klockren liksom Gatukatten och Ove. :)

    SvaraRadera
  8. Svar
    1. Så många vänskapsrelationer i den :)

      Radera
  9. Det där är tre perfekta exempel på böcker om vänskap.

    SvaraRadera
  10. Harry Potter fick vara med hos mig också :) Den känns verkligen klockren i en sådan här trio, liksom Ove (även om jag valde en annan bok av Backman). Gatukatten Bob vill jag läsa någon gång i framtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är ju otroligt lojal vänskap i Harry Potter :)

      Radera
  11. Jag bara väntade på att Ove skulle dyka upp i en trio! Han var en stark kandidat hos mig, likaså HP men jag gjorde andra val till slut. Gatukatten Bob är också populär denna veckan, jag får se till att läsa den snart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar vad Ove själv hade sagt om att komma med i en vänskapstematrio...

      Radera
  12. Harry P är ett bra val! Undrar bara varför vänskap är ett så mycket vanligare tema i ungdomsböcker än i vuxenböcker, folk slutar ju faktiskt inte ha vänner bara för att de växer upp?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande spaning, har inte reflekterat över det innan, men visst är det konstigt. Är väldigt glad över att vänskap i vuxen ålder med :)

      Radera
  13. Harry Potter har jag bara sett på film. Det är nog så mycket J K Rowling jag klarar av. Jag har upptäckt att jag gillar fantasyböcker men Rowling är inte riktigt min grej. Backman ska jag nog läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast jag skulle vilja påstå att böckerna är bättre, men jag gillar ju Rowling...

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)