onsdag 5 augusti 2015

The Wonderful Wizard of Oz: L. Frank Baum

The Wonderful Wizard of Oz
Bild lånad från adlibris
The Wonderful Wizard of Oz handlar om Dorothy som bor i ett väldigt torrt, platt och grått Kansas där en dag en tornado kommer och sveper med sig hela huset, med Dorothy och hennes hund Toto därinne, till landet Oz. Hon blir väl mottagen eftersom huset råkat landa rakt på den elaka häxan i öst. Trots välkomnandet och ett vackert och blomstrande landskap vill Dorothy hem igen, till sin tant Em och farbror Henry och den enda som kan hjälpa henne är trollkarlen i Emeraldstaden så Dorothy börjar gå. Det är långt och på vägen får hon sällskap av en fågelskrämma, en plåtman och ett lejon, som alla har en egen önskan till trollkarlen.

Omdöme: Det här räknas väl som en amerikansk klassiker tror jag och jag kan förstå att den gjort intryck på barn med sina minst sagt speciella karaktärer och det fantasieggande landet Oz. Kan tänka mig att det finns en del versioner med väldigt läckra bilder, även om min bara var text. Det är en trevlig och händelserik historia med ett budskap om att man ska vara snäll, men jag kan väl inte påstå att jag uppslukades av läsningen. En av mina före detta elever hade dock denna som favoritbok i trean, så den kan nog passa barn bättre (funderar lite på att ha den som högläsning under hösten, tror den skulle fungera bra).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)