fredag 7 augusti 2015

Modesty Blaise: Peter O'Donnell

Modesty Blaise
Bild lånad från adlibris

Modesty Blaise är första boken om Modesty Blaise, en f.d. ledare för ett kriminellt gäng, och det är här hon för första gången värvas till ett uppdrag av sir Tarrant, chef för en av Storbritanniens underrättelseavdelningar. Det ryktas att ett antal miljoner i diamanter ska stjälas innan de kommer fram till sin destination och Modesty åläggs att försöka förhindra det, inte så lätt när man inte vet vare sig vem som ligger bakom eller hur det hela ska gå till och när de tidigare agenterna dött som flugor.

Omdöme: Jag älskar seriealbumen om Modesty och Garvin, och har läst någon roman innan, men den här levde inte upp till förväntningarna. Jag hoppas att det beror på att det är första delen och att formen inte satt sig ännu, för det finns en del saker som skaver när jag läser.

Det är många beskrivningar av hur intagande Modesty är, hennes perfekt inredda hem, Garvins träningslokal o.s.v. Det blir lite väl mycket och det blir dessutom en ganska svår engelska med alla dessa substantiv. Det finns också några totalt osexiga sexscener i som känns som en gammal mans dröm.

Gadgetsen är många, känns som det finns fler än i en Bondfilm, med inlägg i sulor, falska ryggstycken och annat och det som jag tilltalats av i serierna är just att Modesty och Garvin kan spöa skiten ur vem som helst utan superkrafter och det blir lite mindre imponerande med alla tekniska hjälpmedel. Det finns visserligen fullt med kluriga hjälpmedel i serien med, men jag märker det mer när det är i textform. Historien är väldigt osannolik, men går att köpa och jag gillar de känslokalla skurkarna. Nästa del kommer också få ett försök, hoppas att jag blir lite mer fångad av den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)