fredag 28 augusti 2015

Down the Rabbit Hole: Peter Abrahams

Down the Rabbit Hole
Bild lånad från adlibris
Down the Rabbit Hole är den första i serien om trettonåriga Ingrid. Hon bor i Echo Falls och vill bli skådis/detektiv. Dagen efter hon har kommit vilse och fått hjälp av Cracked-up Katie så hittas Katie mördad. Ingrid kan vara den sista som sett henne i livet vilket inte är något hon vill erkänna (hur mycket skäll skulle hon inte få då?). När hon inser att hon glömt sina fotbollsskor hos Katie bestämmer hon sig för att smyga dit när det blir mörkt och ta tillbaka dem. Dessvärre har även mördaren orsak att komma tillbaka till brottsplatsen...

Omdöme: En okej om än något långsam och förutsägbar historia. Jag har lite problem med huvudpersonen Ingrid som känns yngre än sina tretton år. Att hon gör sitt bästa för att lösa mordet på egen hand för att ingen ska få veta att hon gått hem till någon hon inte känner känns väldigt ungt. Inte blir det bättre när två oskyldiga häktas och hon fortfarande inte säger något trots alla sina samvetskval. Hade också problem med att hon lyckades springa vilse så totalt i sin egen hemstad utan att ens märka det förrän det var för sent.

Har sett olika klassifikationer på boken, ibland ungdom och ibland deckare, och vet inte om jag håller med om någon av dem. Det känns väldigt mycket att det är en berättelse skriven från ett vuxet perspektiv, kanske till och med någon som glömt hur det är att vara tonåring, och mysteriet i sig göms bland ganska mycket fluff i form av hemliv, teateruppsättning (Alice i Underlandet, jag som hoppades att det här var en retelling av den historien, men man ska tydligen inte gå alltför mycket på titeln...), läxor, fotbollsträning och en intressant kille.

Jag kommer att läsa nästa bok i serien. Den här var inte dålig även om den var långt ifrån klockren, och jag hoppas att ett par trådar från den här boken, dopad storebror och en pappa som har problem med affärerna, följs upp.

2 kommentarer:

  1. Jag har läst dem allihop och tycker att de är jättebra! Ungdomsböcker förvisso, men riktigt bra skrivna - i synnerhet gillar jag att Ingrid har en hel del känslor och ställs inför moraliska dilemman.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade förväntat mig/hoppats på en retelling av Alice i Underlandet, så det tog ett tag innan jag slutade vänta på fallet ner i underjorden. Skulle inte bli förvånad om nästa bok slinker ner lättare nu när jag vet vilken typ av bok det är :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)