lördag 15 augusti 2015

Live by Night: Dennis Lehane

Live by Night
Bild lånad från adlibris,
finns även på svenska
Live by Night av Dennis Lehane är en sorts fortsättning på The Given Day, men med lillebrodern Joe som huvudkaraktär. Det har gått åtta år sen händelserna i den tidigare boken och Joe har vuxit upp till smågangster (eller som han kallar sig - fredlös). Efter ett rån som går sämre än väntat dröjer sig Joe kvar lite extra för att göra upp planer med flickvännen och polisen hinner ifatt. Efter några år i fängelse får han förtroendet att sköta bossens avdelning i Florida.

Omdöme: Det är en okej bok, men långt ifrån lika strålande som The Given Day. Jag kommer aldrig Joe inpå livet på samma sätt som jag gjorde med hans storebror Danny och med Luther (när Danny gör ett kort besök blir jag jätteglad över att få läsa om hur det gått för honom) och för mig blir Joe både lite för opersonlig och för Robin Hood-ish. Relationen mellan pappan (poliskapten) och Joe och hans två bröder hade jag varit mycket intresserad att läsa mer om, så mycket dolda och vridna känslor som skymtar fram i alldeles för få glimtar.

Dessutom känns de historiska händelserna mindre väsentliga. Det är förbudstid, spritsmuggling och gangstrar istället för strejker, rasproblem, influenspandemi och följder efter första världskriget och jag är inte lika intresserad även om det är bra beskrivet, men det är ju en smaksak.

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte bättre om den här än den första boken. The Given Day var lite för spretig för min smak. Live by Night kändes mer sammanhållen och jag tyckte väldigt mycket om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tyckte vi helt tvärtom, jag kände mycket mer med Danny och Luther... Vi får jämföra anteckningarna när vi läst den tredje och se om vi kan samsas där :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)