måndag 24 augusti 2015

Tematrio: Sommarfavoriter

Tre av sommarens minnesvärda böcker är temat för veckans trio. Det var svårt att välja ut bara tre, men det fick till slut bli de här:
  • I am Malala av Malala Yousafzai och Christina Lamb. Historien om en otroligt modig människa tillsammans med en snabböversikt av Pakistans historia. Superintressant.
  • Dorothy must Die av Danielle Paige. Om Dorothy som efter att hon lämnade Oz ångrade sig och kom tillbaka och tog makten. Sedan kom nästa tjej från Kansas dit...
  • Men of the Otherworld av Kelley Armstrong. En novellsamling om karaktärerna i en av mina favoritserier just nu. Gav bakgrundsskildringar som sved ordentligt till ett par av mina favoriter.

32 kommentarer:

  1. Ja den första har jag tänkt läsa.

    SvaraRadera
  2. Kan inte annat än hålla med fullkomligt angående I am Malala - en fantastisk bok och fantastisk tjej! Känner inte till de andra två - Dorothy must Die verkar ju ha lite kul skruvad handling. :)

    SvaraRadera
  3. I am Malala vill jag definitivt läsa så småningom.

    SvaraRadera
  4. bra trio! kan tänka mig att läsa alla tre

    SvaraRadera
  5. Spännande trio! Blir sugen på att läsa alla tre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Läsvärda om än ganska olika sinsemellan...

      Radera
  6. Jag har bara läst Jag är Malala, men är riktigt sugen på de andra två :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är också bra, fast i helt annan genre förstås :)

      Radera
  7. En Oz-uppföljare! Haha, vad roligt, det hade jag helt missat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rekommenderas! Hon har skruvat det ganska rejält :)

      Radera
  8. I am Malala borde jag läsa någon gång.

    SvaraRadera
  9. Har inte läst någon i din trio, men I am Malala kommer jag med säkerhet att läsa framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas det, det är en fantastisk tjej :)

      Radera
  10. De två första är jag lite sugen på, den tredje vet jag inte ens vilken serie det är :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Women of the Otherworld är serien, klumpigt av mig att inte skriva dit den...

      Radera
  11. I am Malala står på min läslista också. Tvåan låter riktigt kul!

    SvaraRadera
  12. Dorothy Must Die låter kul. Och I am Malala vill jag läsa.

    SvaraRadera
  13. I am Malala har jag sagt många ggr att jag ska läsa men det dyker alltid upp andra böcker. Men en dag ska jag läsa den men på svenska:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns så många böcker som inte alls förstår hur ett kösystem fungerar...

      Radera
  14. Svar
    1. Yay!

      Har nästan kommit till slutet av serien nu, men vill inte riktigt läsa de sista och sen inte ha någon kvar...

      Radera
  15. Jag har tänkt försöka läsa boken om Malala i september. Jag hoppas verkligen att jag hinner med den :) Dorothy must die är jag lite nyfiken på... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dorothy must die är en riktigt rolig vidarebearbetning. Landet Oz i den versionen skulle passa i vilken dystopi som helst :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)