söndag 30 augusti 2015

Smakebit på søndag: No Place like Oz

No Place Like Oz (e-bok)
Bild lånad från bokus,
finns också i samlingsvolym
Sensommarsöndag och födelsedag. Firade med vänner redan i fredags så idag blir det mest läsning och hämtmat, lite vardagslyx är ju inte fel :) Just nu läser jag kortromanen No Place like Oz, Danielle Paiges fortsättning på Trollkarlen från Oz. Det här är en prequel till härliga Dorothy must Die och jag önskar lite lätt att jag läst den först för här kommer förklaringen till hur det kunde gå så illa att man önskar henne död. Det har gått två år sedan hon kom hem från Oz, uppståndelsen från hennes hemkomst har lagt sig och ingen verkar förstå hur speciell den sextonåriga flickan är och hur outhärdligt farmlivet i Kansas är för någon som hon... Nu väntar hon på gästerna till sitt födelsedagskalas:

     “Dorothy, what is your scrapbook doing out?” Aunt Em asked, noticing the book with all my newspaper clippings sitting on the table next to the buffet. “Your guests will be here any moment."
     I quickly picked the book up and moved it aside so that it didn’t fall victim to any smudges of icing or stray crumbs. “Oh,” I said. “I thought someone might like to look through it at the party. A lot of people who are coming were quoted in the articles about me, after all. It might be fun for them to see their names in print.”
     Aunt Em didn’t appear to think that was a very good idea, but she didn’t try to dissuade me. She just shook her head and started humming one of her old songs again as she scurried around, busying herself with last-minute tasks.

Fler smakbitar finns på Maris blogg. Ha en trevlig söndag :)

41 kommentarer:

  1. Tack för smakebiten ännu en bok jag aldrig hört talas om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju så många att hålla reda på :)

      Radera
  2. Tack för smakbiten. Det här med prequel tycker jag är ganska intressant och spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om de görs bra så är de en njutning :)

      Radera
  3. tack för smakebiten! låter lockande. bra att du berättar i vilken ordning man bör läsa böckerna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är egentligen väldigt tydligt, den har fått numret 0.1, letade bara inte efter något före bok 1...

      Radera
  4. Tack för smakbiten, ha en fin söndag :)

    SvaraRadera
  5. Grattis på födelsedagen. Har nog inte riktigt greppat det där med spinoffs på kända böcker...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar :)
      Tycker det är lite spännande att se vad de gör med historien, sen finns det väl mer eller mindre bra sådana. Den här serien gillar jag :)

      Radera
  6. Prequel var ett nytt ord för mig, betyder alltså en efterföljare i verkligheten, men en föregångare i fiktionen... intressant! Tack för ny ordkunskap och smakbit. :)

    SvaraRadera
  7. Grattis på födelsedagen och tack för smakbiten från en bok som var ny för mig.

    SvaraRadera
  8. Prequel var ett ord jag inte kände till. Tack för att du utökade mitt ordförråd! :)

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten, ingen bok jag känner till.

    SvaraRadera
  10. De här böckerna är jag lite nyfiken på. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  11. Takk for smakebiten og gratulerer med dagen!

    SvaraRadera
  12. Gratulerer med dagen, og takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
  13. Grattis på födelsedagen. Kul med en bok som jag inte kände till... ;)

    SvaraRadera
  14. Tack för smakbiten. Hoppas födelsedagen var fin :)

    SvaraRadera
  15. Grattis! Och tack för smakbiten. :)

    SvaraRadera
  16. Tack för smakbiten och grattis!

    SvaraRadera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)