torsdag 20 augusti 2015

Dreams of Gods and Monsters: Laini Taylor

Dreams of Gods & Monsters
Bild lånad från adlibris,
finns även på svenska
Dreams of Gods and Monsters är den tredje och sista delen om chimearan Karou och ängeln Akiva. De försöker i boken ena sina respektive följeslagare för att slåss mot det större hotet, kejsar Jael som tagit sig till Rom för att dyrkas som den ängel han är, med baktanken att lägga händerna på vapen som kan hjälpa honom att besegra alla sina fiender. Jael är dessvärre smartare än han ser ut...

Omdöme: Det går ganska snabbt att läsa igenom den här trots att den är tegelstenstjock :) Det händer mycket, det är starka känslor, språket är vackert och jag tycker om de flesta av karaktärerna och känner med dem, även om jag dras mer till bifiurerna än huvudpersonerna. Historien om hur änglarna kom till Eretz presenteras, den är övertygande och det var kul att få en backstory.

Ändå så är jag inte helt nöjd. Det vackra språket har en tendens att blomma ut och bli för långdraget, ögonkontakten är nästan löjligt magisk när Karou och Akiva hela tiden hittar varandra genom folkhavet, huvudpersonerna ältar och ältar sina tidigare handlingar om och om igen, och saker kommer hela tiden emellan när kärleksparet in spe försöker få en stund för sig själva. Det blir helt enkelt för mycket av det goda efter ett tag. Jag tycker om boken, men hade gärna sett den hårdare redigerad och mindre repetativ och "blommig".

6 kommentarer:

  1. Jag skall snart läsa första boken i denna serie. Skall bli spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är du det minsta lik mig så kommer du njuta av den :)

      Radera
  2. Jag ser väldigt mycket fram emot att läsa den här senare i höst :) Det ska bli intressant att se hur det hela slutar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett bra slut, men det känns lite som att den laddar för en möjlig fortsättning vilket jag inte ser fram emot, är nöjd som det är...

      Radera
  3. Har du sett vårt mingel? http://www.kulturkollo.se/2015/08/18/fantasymingel-med-laini-taylor-sally-green-och-siri-pettersen/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg och suktade, det låter himla spännande, men kommer tyvärr inte besöka mässan i år :(

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)