lördag 8 augusti 2015

Norwegian Wood: Haruki Murakami

Norwegian Wood
Bild lånad från adlibris,
finns också på svenska
Norwegian Wood utspelar sig i Tokyo under 60-talet och vi får följa Toru Watanabe som lite håglöst studerar på universitetet. Han är något av en ensamvarg sedan hans enda barndomskompis begick självmord. Så en dag stöter han på vännens flickvän och söndag efter söndag strövar de staden runt. Man får också möta en del andra personer och se små utdrag ur deras liv, innan de oftast lika snabbt skrivs ut ur historien igen.

Omdöme: Jag tyckte länge att det här var en någorlunda intressant, men lite seg och handlingslös historia, utan att vara dålig, bara inte min typ av bok. I sista femtedelen börjar jag äntligen känna med huvudpersonen trots hans självgodhet och då blir det lite bättre. De andra karaktärerna är alla udda, och det är få av dem som jag bryr mig om även om det känns som att jag borde göra det.

4 kommentarer:

  1. Jag har inte läst boken än, men jag såg att filmen gick på tv i veckan. Jag kollade såklart inte. Boken först ju ;) Har du sett filmen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade planerat det, men hann bli trött innan den började :(

      Radera
  2. Norwegian Wood är inte direkt min favorit i hans produktion. Det känns som om jag glömde bort den ganska fort och det brukar aldrig vara ett bra betyg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den har redan börjat blekna här med...

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)