tisdag 25 mars 2014

Tematrio: Inledningar


Tycker att veckans tematrio, inledningar, var en av de svåraste Lyran tänkt ut på väldigt länge. Den första var klockren och efter att ha funderat ett tag så trodde jag att jag kom på två till, men... efter att ha läst om förstameningarna inser jag att de delarna jag fastnade för kom lite senare. En av dem fick vara med i alla fall (Röde Orm) och sedan följde en hel massa bläddrande i böcker. Och då hittade jag plötsligt flera i Sookie Stackhouse-serien så får bli en dubbeltrippel idag.

Först tre blandade:
  1. Det tog min pappa hundratrettiotvå minuter att dö. Jag räknade dem. Det här var min självskrivna. Inledningen till Jellicoe Road av Melina Merchetta gjorde ett enormt intryck på mig så fort jag öppnade boken!
  2. Burpojken. Bordsbenen var gallret. Armarna låg skyddande runt huvudet. Hopkrupen vaggade han fram och tillbaka, fram och tillbaka. ur Burpojken av Torey Hayden. Hade en period när jag läste allt jag kom över av henne :)
  3. Hoppar över de första tre meningarna i Röde Orm, som jag inte ens kom ihåg existerade och tar med den biten som jag trodde att boken inleddes med: Nu hade rakade män börjat komma till Skåne, både från saxarnas land och från England, för att predika den kristna läran. De hade mycket att tala om, och folk var först nyfiket och lyssnade gärna; och kvinnor funne det nöjsamt att doppas av främlingarna och få en vit särk till skänks. 
Och sedan tre inledningar från The Sookie Stackhouse Novels av Charlaine Harris, som jag hittade när jag letade febrilt genom mina böcker. Inte så finstämda, men jag tycker de ger en bra känsla för vad man kan vänta sig av böckerna: humoristiska vampyrhistorier om en absurd vardag, som gör åtminstone mig på gott humör (och de är ofantligt mycket bättre än tv-serien).
  1. I'd been waiting for the vampire for years when he walked into the bar. Första meningen i serien, som startar med Dead Until Dark.
  2. The attic had been kept locked until the day after my grandmother died. I'd found her key and opened it that awful day to look for her wedding dress, having the crazy idea she should be buried in it. ur Dead Reckoning.
  3. It was hot as the six shades of Hell even this late in the evening, and I'd had a busy day at work. The last thing I wanted to do was to sit in a crowded bar to watch my cousin get naked. ur Deadlocked

12 kommentarer:

  1. Röde Orm läste jag för ungefär hundra år sedan, jag tror jag gick i högstadiet, så det är kanske dags att ta upp den igen för jag minns skvatt inget av innehållet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker den är ganska charmig :) Har skaffat den som serieroman också, tycker den passar utmärkt till den formen.

      Radera
  2. Känner att jag borde läsa lite Sookie Stackhouse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härlig läsning! Kanske inte stor litteratur, men jag blir glad när jag läser dem :)

      Radera
  3. Inledningen till Jellicoe Road är verkligen briljant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den enda inledningen som har satt sig så hos mig!

      Radera
  4. Tack för tipsen. Den enda jag läst är Röde Orm och det var många år sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar alla böckerna ovan, de är mer än "bara" bra inledningar :)

      Radera
  5. Jag gilla verkligen Jellicoe Road. Den sitter som ett hugg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur. Man måste ju fortsätta läsa efter den starten...

      Radera
  6. Den där meningen i Jellicoe road grep tag i mig oxå när jag läste den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Började bläddra lite i boken när jag fick hem den, läste första meningen och hade svårt att bärga mig tills jag hade läst ut boken jag höll på med...

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)