onsdag 12 mars 2014

Lord of Misrule: full fart på alla plan

Lord of Misrule
Bild lånad från adlibris
Lord of Misrule är femte delen i Rachel Caines serie om befolkningen, varav flera vampyrer, i Morganville. I den här bryter ett trepartskrig ut. Ledaren över staden och vampyrerna sen gammalt, Amelie, utmanas av sin far Bishop med anhang och ett antal vampyrer byter sida eftersom han har en mer "traditionell" syn på hur man sammanlever med människor (det går ut på att vampyrerna får göra precis vad de vill) och dessutom ser en grupp människor sin chans att äntligen bli av med alla vampyrer för gott. Under det här får man följa Claire, Shane, Michael och Eve när de gör sitt bästa för att överleva och dessutom komma ur striderna på "rätt" sida.

Omdöme: Det händer mycket i boken, men för mig så leder det till att jag inte tycker att den är lika bra som en del av de tidigare böckerna, för det jag tycker bäst om i serien är samspelet mellan huvudpersonerna. När de skickas ut på uppdrag åt olika håll och inte har möjlighet att prata med varandra längre så blir det inte lika roligt att läsa. Dessutom tycker jag att Claire klarar lite väl mycket för att vara 16 år... Kan dessutom störa mig på att hon tycker det är lika jobbigt att handskas med sina föräldrar (som i och för sig verkar vara osedvanligt trögtänkta) som med en sinnessvag vampyr. Boken slutar med en enorm cliffhanger, så självklart kommer jag att läsa nästa bok, men jag hoppas att det inte händer fullt lika mycket i den så att karaktärsutvecklingen kan ta mer plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)