lördag 20 juni 2015

Shakespeare's Landlord: Charlaine Harris

Shakespeare's Landlord
Bild lånad från adlibris
Shakespeare's Landlord är den första av fem böcker om Lily Bard, en kvinna i 30-årsåldern. Hon har en tragisk historia med kidnappning och våldtäkt i bagaget och har flyttat till den lilla staden Shakespeare i Arkansas för att komma undan alla medlidsamma blickar som hon fick i hemstaden. Lily försörjer sig som städerska och gör sitt bästa för att ingen ska lägga märke till henne och det går ganska bra ända tills hon sent en natt ser någon som kör in hennes soptunna, tungt lastad, i den närliggande parken. Hon följer efter och hittar det dumpade liket efter hyresvärden till huset bredvid. Efter ett anonymt telefonsamtal till polisen tycker hon att hon gjort det man kan begära. Händelsen lever dock kvar och många av hennes klienter uppför sig lite annorlunda än de brukar och säger saker som skulle kunna vara motiv och Lily blir mer och mer inblandad. Sen dyker föremål upp som leder tankarna till hennes förflutna...

Omdöme: Jag gillar den här boken! Jag har läst hela serien ett par gånger innan, men så skulle jag ta fram och fota boken till en utmaning (tjockis - har alla fem böckerna samlad i en volym) och blev sugen på att läsa den igen :) Det är en myspusseldeckare där ledtråd kopplas till ledtråd och där det finns ett otal som man misstänker, men det är inte en bok man läser för brottets skull. Istället är det Lily som fängslar. Hur hon brottas med sitt förflutna och försöker att försäkra sig om att inte bli skadad igen, vare sig fysiskt eller mentalt. Hon är ganska tvär och upplyftande ärlig i både vad hon säger och gör, hon har slutat kompromissa för att passa in i andra människors bild av hur de tycker att hon borde vara. Det är en vardag i en liten amerikansk sydstatstad som skildras som känns trovärdig och jag gillar hur man får en viss inblick även i hennes klienters liv. Eftersom jag har läst böckerna innan märker jag också hur Harris bäddar för senare delar.

Det här är den serie av Harris som jag upplever som mörkast. Den behandlar våldtäkt och hur folk ser på våldtäktsoffer, den tar upp rasspänningarna i amerikanska södern (mer i kommande böcker än i den här) och kyrklig dubbelmoral. Den kommer också in på det amerikanska sjukvårdssystemet, som hur Lilys sparpengar rinner iväg när hon vårdas efter våldtäkterna och hur hon senare när hon blir skadad inte har råd att vare sig ta ledigt eller ligga på sjukhus eftersom hennes försäkring inte täcker tillräckligt av kostnaderna. Det känns som ett väldigt omänskligt och orättvist system.

2 kommentarer:

  1. Den här serien har jag tänkt på förr och velat läsa. Bra med lite påminnelser så här ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas du gör läser den så småningom, det är en av mina favoriter och jag unnar fler att läsa den :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)