söndag 15 november 2015

Smakbit: Olive Kitteridge

Olive Kitteridge
Bild lånad från adlibris,
finns också på svenska
En härlig söndagsförmiddag i Göteborg. Solen lyser in genom (smutsiga) fönster och eftersom jag hade familjen på middag igår så är det ovanligt prydligt här hemma :) Smakbiten kommer från Olive Kitteridge som är en novellsamling av Elizabeth Strout. Alla novellerna har på ett eller annat sätt med en ganska sträv Olive i berättelsen - ibland är hon huvudperson, ibland går hon bara förbi den det handlar om. I den första novellen handlar det om hennes man Henry och jag har valt ett utdrag som visar att Olive inte gör saker bara för att det förväntas av henne:

Olive had refused to go to church the day before, and Henry, uncharacteristically, had spoken to her sharply. “Is it too much to ask,” he had found himself saying, as he stood in the kitchen in his undershorts, ironing his trousers. “A man’s wife accompanying him to church?” Going without her seemed a public exposure of familial failure.
     “Yes, it most certainly is too goddamn much to ask!” Olive had almost spit, her fury’s door flung open. “You have no idea how tired I am, teaching all day, going to foolish meetings where the goddamn principal is a moron! Shopping. Cooking. Ironing. Laundry. Doing Christopher’s homework with him! And you—” She had grabbed on to the back of a dining room chair, and her dark hair, still uncombed from its night’s disarrangement, had fallen across her eyes. “You, Mr. Head Deacon Claptrap Nice Guy, expect me to give up my Sunday mornings and go sit among a bunch of snot-wots!” Very suddenly she had sat down in the chair. “Well, I’m sick and tired of it,” she’d said, calmly. “Sick to death.”

Fler smakbitar kan du hitta, och lägga upp, på Flukten fra virkeligheten. Ha en trevlig söndag!

38 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten.Borde nog läsa mer noveller :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte min favoritgenre heller, men den här samlingen var inte så dum :)

      Radera
  2. Den här är jag nyfiken på, såg författaren på Babel, intressant. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får kolla om det ligger kvar på play då, tack för tipset :)

      Radera
  3. Jag blir genast nyfiken. Tror jag skulle gilla Olive :-) Tack för smakbit och tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon har sina sidor, ytterst mänsklig skulle jag vilja säga :)

      Radera
  4. Tack för smakebiten, okänd bok för mig.

    SvaraRadera
  5. Takk for interessant smakebit! Denne har jeg hørt en del om, og bestemt meg for at jeg vil lese. Tror det er laget TV-serie av denne også? God søndag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hbo har gjort en miniserie av några av novellerna, den är också bra :)

      Radera
  6. Jeg så et intervju med Elizabeth Strout som gjorde at jeg absolutt vil lese om Olive Kitteridge. Jeg har også tenkt å se TV-serien på HBO :-) Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tv-serien är också bra, såg den i somras :)

      Radera
  7. Okänd bok för mig detta. Tack för tips o smakbit! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att kunna presentera något nytt :)

      Radera
  8. Det var ord och inga visor. :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Noveller är inte min starka sida men smaken är ju som baken :D
    Tack för smakbiten ändå
    Kram Cissi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Behövde en pulitzer price-vinnare för en av utmaningarna... Och boken var bra, trots att jag heller inte är något större fan av noveller :)

      Radera
  10. Verkar vara en del ackumulerad frustration som kommer ut där :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är det nog, men hon är ganska lynnig överlag :)

      Radera
  11. Tack för smakbiten. Lät som noveller jag kunde tänka mig att läsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ovanligt bra för att vara noveller tyckte jag :)

      Radera
  12. den här boken väntar jag på. såg HBO-serien Olive Ketteridge med Frances McDormand i huvudrollen och den var så bra! tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte också väldigt mycket om tv-serien :)

      Radera
  13. Tack för smakbiten. Trevligt med novelltips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte min favoritgenre, men det här var noveller som jag tyckte om till skillnad mot förra novellsamlingen jag hade en smakbit från :)

      Radera
  14. Tack för smakbiten :) noveller borde jag läsa fler av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker noveller kan vara lite svåra att ta till sig, för korta för att lära känna personerna. Var ett plus att alla i den här boken rörde sig i närheten av varandra :)

      Radera
  15. Jag blev lite sugen på den här boken när jag såg författaren på babel. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får se om klippet ligger kvar på Play. Tack för tipset :)

      Radera
  16. Tack för smakbiten. Både bok och författare är nya för mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade sett miniserien som gjorts efter novellerna, är inte så troligt att jag plockat upp en novellsamling annars...

      Radera
  17. inte så ofta jag går till kyrkan, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte jag heller, tror ju inte så då känns det väldigt onödigt :)

      Radera
  18. Kan tänka att det där inte var den väntade reaktionen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har svårt att tänka att mig att han blev förvånad. Besviken däremot, men han vet ju vem han är gift med...

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)