måndag 19 oktober 2015

The Iron Trial: Holly Black & Cassandra Clare

The Iron Trial (Magisterium, Book 1)
Bild lånad från adlibris
The Iron Trial är den första i en serie som handlar om en ensam Callum som växer upp med sin pappa. Han är välkänd i den lilla staden som en käftig unge och hamnar ofta i slagsmål. Så blir han kallad till ett test till en magikerskola och pappan präntar i honom hur viktigt det är att han misslyckas eftersom man inte kan lita på dem och att hamna på skolan innebär en säker död. Och Callum misslyckas spektakulärt. Så spektakulärt att han trots allt får en plats vid skolan eftersom det är viktigt att han lär sig hantera sina krafter.

Tankar: Den här jämförs ofta med Harry Potter (magiskola, två killar, en tjej, fiende besatt av odödlighet, hjälte märkt från väldigt ung), men tyvärr är den här inte alls lika bra. Miljön är inte sådan att man ohjälpligt dras mot den (låter snarare som att skolan är någon slags militärcamp) och den emotionella bindningen jag får till eleverna är inte ens i närheten. En okej bok, men ganska seg i mittenpartiet. Sedan händer plötsligt otroligt mycket, men det känns lite ostadigt underbyggt och det mesta av det som händer verkar vara grund för nästa bok, är inte helt säker på att jag kommer bry mig om att läsa den.

4 kommentarer:

  1. Jag gillade faktiskt denna riktigt mycket och vill gärna läsa fortsättningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Jag hade behövt känna lite mer med personerna för att bli fängslad.

      Radera
  2. Själv har jag Clares Mortals instrumentsböckerna liggande, fyran och framåt, och lyckas hela tiden prioritera andra före dem ;) De var inte riktigt vad jag hoppats på men än har jag inte gett upp tanken helt om att läsa klart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De blir inte bättre, skulle ge upp dem med gott samvete om jag var som du. Kände det som att jag läste en avslutad trilogi som sedan fortsatte tre böcker till med mer eller mindre samma intrig... Synd för jag var hopplöst förälskad i första boken :)

      Radera

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)