onsdag 17 februari 2016

Percy Jackson and the Sea of Monsters: Rick Riordan

The Sea of Monsters
Bild lånad från adlibris,
finns också bokus
och översatt till svenska
Percy Jackson and the Sea of Monsters är den andra delen om Percy Jackson och det har gått nästan ett år sedan händelserna i första boken. Det har varit ett ganska händelselöst år för Percy, men när boken börjar blir han attackerad av jättelika monster och tvingas fly till Camp Half-God. Dessvärre har lägret problem, dess försvarsmekanismer fungerar inte som de ska och det är bara en tidsfråga innan lägret faller. Samtidigt får Percy drömmeddelanden från Grover som blivit tillfångatagen av en cyklop. Det visar sig att cyklopen dessutom har något som skulle kunna rädda lägret och Percy, Annabeth och en halvbror ger sig ut för att få tag på både satyren och lösningen.

Tankar: Jag började på den här som ljudbok, men efter fyra-fem kapitel gick jag över till text istället, det var en uppläsare som ansträngde sig till den så milda grad att det bara kändes överspelat. Vet inte om det var den misslyckade starten som gjorde att jag blev kritiskt inställd, men det fanns mycket som jag inte tyckte var bra i den här. Mitt största problem är att Percy (13 år...) klarar allt, oavsett hur stora oddsen mot honom än är, det blir helt enkelt aldrig vidare spännande. Detta trots att han är osedvanligt trög och ofta är sist med att förstå det som hans kompisar (och läsaren) har koll på sedan länge. Dessutom faller jag inte för resten av personerna, de är mest karikatyrer.

Jag gillar fortfarande hur den grekiska mytologin genomsyrar berättelsen (t.ex. kopplas butikskedjor ihop med hydror), men inte tillräckligt mycket för att läsa resten av böckerna i serien. Hade jag arbetat med grekisk mytologi i skolan hade jag däremot tyckt att den här varit ett roligt komplement.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för kommentaren, uppskattar att du tar dig tid :)